Veel studenten en medewerkers van Avans willen iets doen voor vluchtelingen uit Oekraïne. Als organisatie zijn we zelf aan het bekijken wat we voor vluchtelingen kunnen betekenen op het gebied van onderwijs en andere ondersteuning. Wil je vrijwilligerswerk doen of heb je een initiatief of idee waarmee je de oorlogsslachtoffers kunt helpen? Dan kun je op de volgende plekken terecht.

Gemeente: huisvesting, dagbesteding, financiën

De gemeente is aanspreekpunt voor specifieke vragen m.b.t. ondersteuning van vluchtelingen. Denk aan huisvesting, dagbesteding of financiën. Op de gemeentelijke websites vind je waar de grootste behoefte aan is en hoe je je aan kunt melden.

Vanuit Avans zelf zijn we ook in gesprek met de gemeenten, met Femke Straatsma (strategisch adviseur CvB) als contactpersoon. Zo kunnen we adequaat op vragen van buiten reageren en de juiste dingen doen op de gepaste momenten. We willen ervoor zorgen dat vraag en aanbod goed op elkaar aansluiten. We hebben bijvoorbeeld afgesproken dat we kijken hoe we kunnen bijdragen aan gerichte vragen, bijvoorbeeld door die binnen onze gemeenschap te verspreiden. Denk aan onder meer de vraag naar specifieke ondersteuning in dagbesteding, vertalen en verbinding met de international community.

Meer informatie vind je op de Oekraïne-pagina’s van de websites van:

Avans: onderwijs

Avans coördineert een aantal zaken zelfstandig en centraal. We brengen in kaart wat we aan (tijdelijk) onderwijs kunnen aanbieden voor studenten die als vluchteling naar Nederland komen. Denk daarbij aan korte cursussen, minors, modules, aanbod op maat om studenten deel te laten uitmaken van het onderwijs en de onderwijsgemeenschap.

Heb je zelf aanbod of ideeën op dit gebied? Laat dat dan weten via [email protected].

Avans: ondersteuning

Ook kijken we wat we vanuit onze eigen expertise kunnen aanbieden in de ondersteuning van studentenvluchtelingen. Bijvoorbeeld vanuit het aanbod van Avans Extra en Student Support, vanuit netwerken als onze international community of vanuit de onderzoeks-hoek.

Heb je aanbod of ideeën? Laat dat dan weten via [email protected].

Punt: overzicht van initiatieven

Avans-studentenmagazine Punt is actief op zoek naar alle initiatieven die door studenten en medewerkers van Avans worden opgezet.

Kijk hier voor het overzicht op Punt en meld jouw initiatief aan.

Vluchtelingen in Breda, Tilburg en ‘s-Hertogenbosch

Duizenden Oekraïners bevinden zich inmiddels in Nederland, van wie een aantal in de steden waar Avans is gevestigd. In Breda worden de vluchtelingen uit Oekraïne opgevangen in de Scharen, het sportcomplex tegenover onze campus op de Hogeschoollaan. Ook in voormalige gevangenis de Koepel vindt opvang plaats. Daar is ook het Avans Urban Living Lab gevestigd. Tilburg vangt Oekraïners op in het voormalig GGD-gebouw aan de Ringbaan-West. In Den Bosch is een tijdelijke opvang geopend aan de Bruistensingel. Ook in het voormalige KPN-kantoorgebouw naast Avans Hervenplein is straks plaats voor 300 Oekraïense vluchtelingen.

Hulp voor studenten

Tot slot, heb je te maken met studenten die (psychische) problemen ondervinden door de situatie in Oekraïne, dan kun je deze doorverwijzen naar de SLB’er en de decaan. Zij weten de weg naar passende hulp en ondersteuning.