Al een aantal keer waren de afstudeerfilms van studenten aan de St. Joost School of Art & Design te zien in Chassé Cinema. De screenings waren een groot succes, zowel voor de beginnende makers als voor het filmpubliek. Omdat er naast het vertonen van afstudeerfilms nog meer gezamenlijke kansen in talentontwikkeling gezien worden, hebben St. Joost School of Art & Design en het Chassé Theater een driejarige samenwerkingsovereenkomst ondertekend, die inzet op awareness, co-creatie, talentontwikkeling en ruimtegebruik.

Chassé Cultuurfonds Pitch

Een eerste resultaat van de samenwerking is binnenkort al op het grote doek te zien. De vierdejaars studenten van de opleiding Photography, Film & The Digital pitchten het idee voor hun eindexamenproductie op woensdag 23 februari aan een jury bestaande uit regisseur Vincent Boy Kars, filmproducent Nynke Jurgens, en regisseur Aramis Gonzalez, in de filmzaal van Chassé Cinema.

De jury kiest 3 pitches die een bijdrage ontvangen voor hun eindexamenproductie. Er is door het Chassé Cultuurfonds een bedrag van in totaal € 10.000 beschikbaar gesteld, dat wordt onderverdeeld in 3 Chassé Cultuurfonds Film Incentives. De studenten kunnen deze Film Incentive gebruiken voor de realisatie van hun afstudeerfilm, die tijdens de Graduation Show van St. Joost in juli 2022 in het Chassé Theater is te zien.

"De samenwerking met het Chassé Theater biedt een unieke mogelijkheid voor onze studenten om werk te presenteren en te leren in de professionele netwerken van het theater. We kijken met veel plezier uit naar deze samenwerking die voor al onze studenten meerwaarde heeft: van filmstudent tot ontwerpers en kunstenaars."
René Bosma, directeur St. Joost School of Art & Design

Co-creatie en ruimtegebruik

Naast de Chassé Cultuurfonds Film Incentive slaan St. Joost en het Chassé Theater ook de handen ineen voor inhoudelijke samenwerking. Hierbij wordt de kennis die in beide organisaties aanwezig is ingezet om elkaar te versterken. Studenten krijgen onder anderen een les over 35mm film, verzorgd door de operateurs van Chassé Cinema. Ook kunnen de studenten een maand lang gratis naar de cinema met een Cineville pas, om zo het diverse aanbod van de cinema te leren kennen.

Daarnaast stelt het Chassé Theater haar gebouw open voor de studenten. Zo worden er besloten screenings georganiseerd, worden de film- of theaterzalen gebruikt als ruimte om les te geven en worden de kantoorruimtes van het Chassé Theater ingezet voor de incubators van St. Joost: het traject waarin studenten een onderneming starten.

"Het Chassé Theater wil midden in de samenleving staan en podium bieden aan talent van jonge theater- en filmmakers uit Breda. Deze samenwerking is een belangwekkende manier om twee grote kunstinstellingen in deze stad met elkaar te verbinden en in gezamenlijkheid doelen te verwezenlijken. Studenten kunnen bij ons kennis maken met film- en podiumkunsten. Wij bieden onze kennis en faciliteiten aan en zij krijgen de kans in contact te komen met het publiek. Dat het Chassé Cultuurfonds meestapt in deze ontwikkeling en ook budget beschikbaar stelt aan de studenten, geeft een extra dimensie aan de samenwerking."
Ruud van Meijel, directeur Chassé Theater