Avans-alumnus Max-Julian Gerlach is de winnaar van de Rachel Carson Afstudeerprijs voor HBO en Wetenschappelijk Onderwijs. Hij rondde vorig jaar zijn studie Environmental Sciences for Sustainable Energy and Technology af.

Foto v.l.n.r.: Paul Santman (afstudeerbegeleider HBO-winnaar Max-Julian Gerlach, die zelf niet bij de uitreiking aanwezig kon zijn), Rachel Heijne (directeur VVM), Leendert van Bree (juryvoorzitter) en Ruud Sperna Weiland (WO-winnaar).

Energie opslaan

De jury vindt dat zijn scriptie een actueel onderwerp behandelt, namelijk: hoe gaan we energie opslaan? Op toepasbaarheid scoort de scriptie heel hoog, aldus de juryleden. Bovendien is het volgens hen een heel toegankelijke rapportage.

Max-Julian won de prijs voor de beste hbo-scriptie. Die voor beste wo-scriptie ging naar Ruud Sperna Weiland die afstudeerde aan de Universiteit van Amsterdam. Beiden krijgen de mogelijkheid om een artikel te publiceren in het tijdschrift Milieu en ontvangen een geldbedrag van maximaal 500 euro.

Naamgever

De prijs is vernoemd is naar schrijfster en ecoloog Rachel Carson en is een initiatief van de VVM, netwerk van milieuprofessionals en een aantal milieu¬studieverenigingen. Ze willen met de prijs grotere bekendheid geven aan milieu- en duurzaamheidsonderzoek dat studenten hebben uitgevoerd.

De juryleden zijn afkomstig uit het milieuwerkveld, de universiteiten en het hoger onderwijs.