Avans Hogeschool heeft de zevende plek gehaald in de SustainaBul, de duurzaamheidsranglijst voor het Nederlandse hoger onderwijs. In totaal dongen 32 onderwijsinstellingen mee. Wageningen University ging er met de winst vandoor.

Foto: Still uit de video over 'Duurzaamheid in het Onderwijs', met o.a. Geoffrey van der Horst van Green Office

"Duurzaam denken en doen wordt niet alleen als vak aangeboden, maar we geven studenten ook de denkwijze mee", vertelt projectleider Geoffrey van der Horst van Green Office in de video die de jury te zien kreeg. Maurice van Boxtel, coördinator duurzame bedrijfsvoering bij Avans, is blij met het resultaat: “Avans heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Met deze zevende plek mogen we zeker tevreden zijn. In 2020 stonden we nog op plek 14, maar toen hadden we geen reflectie gegeven op de tussenresultaten. Dat hebben we dit jaar wel gedaan. De zevende plaats doet recht aan het niveau waar we als Avans op zitten op dit moment.”

Ook een derde plaats

Een mooie opsteker was dat een van onze best practices werd genomineerd voor de speciale ‘best practice prijs’. In totaal waren er 5 genomineerd van in totaal 76 inzendingen. Onze best practice ‘duurzaamheid in het onderwijs bij Avans’ werd door de jury beoordeeld met een derde plaats.

Duurzaam denken en doen is bij Avans geïntegreerd in het onderwijs van alle opleidingen, als vak en als een denkwijze die studenten meekrijgen. Avans is de eerste hogeschool met minimaal een AISHE tweesterren-duurzaamheidskenmerk voor alle opleidingen.

Lange termijn

Avans wil duurzaamheid systematisch en op de lange termijn integreren en verankeren in het onderwijs. Daarom is sinds vorig jaar duurzaam hoger onderwijs (dho) als bijzonder kenmerk opgenomen in de reguliere accreditaties van alle voltijdopleidingen. Hiermee is Avans de eerste onderwijsinstelling in Nederland.

Samen met de SDG HBO-coalitie en het Netherlands Quality Agency ontwikkelde Avans een handleiding die opleidingen in staat stelt om bewijs te leveren over hun duurzame ontwikkeling. Hierin zijn ook de Sustainable Development Goals opgenomen. De eerste opleidingen hebben dit bijzonder kenmerk inmiddels gehaald.