Het familiebedrijf Part-E uit Sint-Oedenrode wil van afvalbergen bruikbare grondstoffen maken. Samen met Avansstudenten kwamen ze tot een doorbraak.

Na diverse proeven is het gelukt: Het Brabantse bedrijf maakte korrels van gerecycled plastic die zonder toevoegingen kunnen worden gebruikt. In samenwerking met Avansstudenten van de opleiding Technische Bedrijfskunde is Part-E daarin geslaagd. Zo hebben ze productieafval van voerbakkenproducent VERBA verwerkt tot grondstof. De plastic korrels die hieruit voortkomen worden nu gebruikt door Innovatielab Spark uit Den Bosch. Zij maken er grote objecten van.

Van potten tot wegblokkades

Een robotarm en een 3D-printer bij Spark maken het mogelijk om 100% gerecyclede objecten van maar liefst 7 bij 7 meter te kunnen printen. Een unicum. Avansstudenten Guus Nijs en Fabian Heerkens voerden tests uit met de printer en maakten er grote potten mee. De krant Mooi Rooi schreef over de doorbraak. Inmiddels wordt er door Spark nagedacht over het printen van wegblokkades, gemaakt uit 100% herbruikbaar materiaal.