Volgens Alex Brenninkmeijer, faculteitshoogleraar Institutionele Aspecten van de Rechtsstaat aan de Universiteit Utrecht, is de roep om moreel leiderschap actueel nu er steeds vaker sterke leiders zoals Trump, Erdogan en Poetin opkomen. In zijn boek Moreel leiderschap stelt hij dat onafhankelijke media steeds vaker gemanipuleerd worden en de democratie wordt uitgehold. “Is sterk leiderschap succesvol en is er geen alternatief dat zich baseert op waarden als eerlijkheid, oprechtheid en gematigdheid?” vraagt Alex Brenninkmeijer, oud-ombudsman zich af.

Tijdens de Academielezing op woensdag 30 oktober licht Alex Brenninkmeijer – op basis van zijn ervaringen als rechter, nationale ombudsman en lid van de Europese Rekenkamer– toe hoe moreel leiderschap als het tegenovergestelde van macht kan werken. Hij doet aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden uit zijn boek verslag van zijn zoektocht naar de werking van moreel leiderschap.

Ga voor meer informatie over de Academielezing op woensdag 30 oktober of de aanmeldlink naar het agenda-item