Wie in een penitentiaire inrichting (PI) zijn of haar straf heeft uitgezeten, komt daarna weer buiten. Voor veel ex-gedetineerden blijven bij het re-integreren bepaalde deuren echter dicht. Hoe is een betere terugkeer naar de samenleving te realiseren? Een recidive of terugval is natuurlijk niet de bedoeling.

Als eerste deel van een vijfjarig praktijkgericht onderzoek van het lectoraat Transmuraal Herstelgericht Werken, namen 2 studenten van Avans Hogeschool interviews af in de PI in Dordrecht. Zij interviewden gedetineerden en medewerkers van de inrichting. Tessa van Loon is student bij Social Work en volgt de minor Werken in een gedwongen kader en Felicia Pavone doet haar afstudeeronderzoek Integrale Veiligheidskunde bij het lectoraat. Angèle Geerts is begeleidend docent-onderzoeker.

PI met Avans

Samen met Avans startte de PI in Dordrecht in 2018 het traject richting slachtofferbewust en herstelgericht werken. De verbinding tussen het onderwijs, de instelling en het lectoraat is van belang voor onderzoek naar aanpassingen die een goede terugkeer in de samenleving mogelijk maken. De studenten keken naar de manier waarop de medewerkers van de PI vanuit hun functies met slachtofferbewust- en herstelgericht werken omgaan.

Lees het hele artikel op Punt.