Aviolanda Aerospace (Business Park Aviolanda) en Avans Hogeschool ondertekenden vrijdag 18 januari een intentieovereenkomst met als doel de onderlinge samenwerking verder te intensiveren. Avans is onder meer van plan een lesruimte te betrekken in het aerospace maintenance cluster en gebruik te maken van het drone test- en demo centrum op Aviolanda.

De ondertekening vond vrijdag 18 januari plaats in de hangaar van de Aircraft Maintenance & Training School (AMTS) en was onderdeel van een presentatie van 10 “droneprojecten”, uitgevoerd door studenten van de minor Aerospace Engineering & Maintenance.

De Academie voor Engineering & ICT (AE&I), waaronder de minor valt, beoogt met dit nieuwe partnerschap om midden in een technische luchtvaartomgeving over een eigen faciliteit te beschikken en de minor ook direct in de praktijk op Aviolanda te kunnen vormgeven. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de faciliteiten die het test en demo centrum Dutch Drone Centre Aviolanda biedt aan ontwikkelaars van drones en hun toepassingen.

Voor Aviolanda Aerospace wordt met een partnerschap met Avans Hogeschool een nog completere vestigingsomgeving gecreëerd voor innovatieve ontwikkelingen op het gebied van  luchtvaart. Overheid, onderwijs en het bedrijfsleven werken hier nauw samen, wat een grote meerwaarde betekent voor het civiel-militaire maintenance cluster en de regio.

45 studenten van de minor Aerospace Engineering & Maintenance toonden 18 januari de resultaten van hun opdracht. De opdracht luidde om drones met uiteenlopende doeleinden te ontwikkelen rondom thema’s als het beschermen van dieren in het wild, brandbestrijding, humanitaire hulp bij rampen en een medische AED-drone.