Op 1 februari luisterden studenten van de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) ademloos naar de presentatie van Olympisch zwemkampioen Maarten van der Weijden. Van het begin tot het einde wist hij de studenten te boeien met zijn verhaal over het behalen van Olympisch goud en de weg ernaartoe.

De gastspreker was uitgenodigd om aan de hand van zijn Lumina Profielschets inzicht te geven in het doel van de training. Ongeveer 200 studenten gaan deze training volgen in het kader van studieloopbaanbegeleiding (SLB). De Lumina Profielschets geeft inzicht in je eigen gedrag en dat van anderen. Geen stigmatiserende hokjes maar het waarderen van onderlinge verschillen. Het doel is jezelf en het team sterker te maken door het zien en benutten van elkaars talenten. Als geen ander wist Maarten het nut en de waarde ervan te verwoorden.

Leven is maakbaar

Op jonge leeftijd kreeg hij van zijn vader de boodschap mee dat een succesvol leven maakbaar is. Niet zo’n gekke gedachte van een docent wiskunde die de kansen voor zijn zoon zo groot mogelijk wilde maken. Sport was een mooi middel ter voorbereiding op een betekenisvol leven. Hoewel Maarten meerdere sporten beoefende, bleef alleen zwemmen over. Zijn vader adviseerde hem zoveel mogelijk te oefenen om tot de beste resultaten te komen. Wie goed presteert gaat de sport uiteindelijk ook leuker vinden.

Ziekte zet leven op zijn kop

De andere boodschap van zijn vader luidde dat je zelf verantwoordelijk bent voor alles wat je in het leven overkomt. De resultaten zijn de keuzes die je zelf maakt. Het lot bepaalde echter anders. Maartens studie Wiskunde werd plotseling onderbroken door gezondheidsklachten. Hij bleek ernstig ziek te zijn. “Domme pech”, aldus zijn vader. De periode in het ziekenhuis zorgde voor reflectie. Wie ben ik? Wat wil ik? Is het leven bestemd om doelen te bereiken en door te razen? Maarten wilde mensen beter leren kennen en luisteren naar verhalen. Elke dag leven alsof het de laatste dag was.

Eenmaal uit het ziekenhuis pakte hij na verloop van tijd toch weer het zwemmen op. Hij ontmoette Pieter van den Hoogenband die hem wist te inspireren door dagelijks aan te geven in hem een Olympisch zwemkampioen te zien.

Uitstekende teamresultaten

Samen met zwemcoach Marcel Wouda een strategie om tot de beste resultaten te komen. Naast dagelijks oefenen zorgden de anderen ervoor dat ook alternatieve wegen werden bewandeld om de kans van slagen te vergroten. Speciale innovatieve en slimme middelen als een lichtbril, een bijzonder tentje, een snel zwempak en een lange hengel voor het aanreiken van water, resulteerden ten slotte in het winnen van Olympisch goud op de 10 kilometer.

Volgens het Lumina-model bleken zijn directe begeleiders aanvullende eigenschappen te hebben waardoor zij als team konden slagen. Door te beseffen wie je bent, heb je een fijner leven. Maar of succes maakbaar is? “Dat hangt af van toevalligheden”, gaf Maarten aan. Met deze woorden eindigde de lezing waarna de studenten nog een aantal vragen stelden. Een mooie aftrap van de Lumina-training voor de studenten AAFM.