Een drietal Aavansstudenten staat met een 3D-visualisatie van Den Bosch in de finale van de SpinAwards. Jesse van Rheenen, Davey van der Woert en Yannick Diezenberg van de opleiding Communication en Multimedia Design in Den Bosch ontwikkelden het innovatieve idee.

De SpinAwards zijn de vakprijzen voor creativiteit in digitale media. De prijzen worden op 17 april uitgereikt aan Nederlandse en Belgische inzenders tijdens de jaarlijkse SpinAwards Night.

Gevolgen van verkeer

‘City I/O, zoals ons idee heet, is ontstaan tijdens de minor databeleving. Hierbij hebben we de opdracht gekregen om de gevolgen van verkeer te visualiseren. Hier hebben wij een uitdaging van gemaakt door te kiezen om dit in 3D te gaan doen’, aldus Van Rheenen.

De visualisatie bestaat uit lijnen en gebouwen. De kleur en hoogte van de lijnen worden bepaald door middel van het geluid. De gebouwen worden gekleurd door middel van de waarde van fijnstof.

Meerdere steden

‘We zijn nu bezig om City I/O verder uit te werken tot een platform. Met dit platform gaan we meerderen steden visualiseren. Elke stad krijgt een unieke visualisatie waarmee we experimenteren met mogelijkheden’, zo stelt Van Rheenen.