Zijn sommige mensen slimmer dan anderen? En als we dat geloven, wat is daarvan de impact op onze ontwikkelmogelijkheden? Of die van onze kinderen, studenten en werknemers? De Academielezing op woensdag 22 januari gaat over de groeimogelijkheden van het brein en hoe die te optimaliseren.

Recente neurowetenschappelijke inzichten laten zien dat iedereen wel degelijk inspanning moet leveren om iets nieuws te leren. Toch zijn wij vaak geneigd om het talent en het IQ te prijzen. Niet zozeer de inspanning.

Veel oefenen

Stel, een ouder zegt: ‘Mijn kinderen zijn ‘excellent’ en ze hoeven er nauwelijks iets voor te doen.’ Dit zou suggereren dat het IQ iets is dat vastligt. Waarmee we geboren worden. Bij tegenslagen raakt zo’n kind ontmoedigd, omdat dit een weerspiegeling is van de beperkingen van het IQ. Faalangst komt al snel om de hoek kijken. De neurowetenschap ziet leren als het ontwikkelen van capaciteiten door bewuste of onbewuste stimulatie vanuit de omgeving en door veel inspanning. En naast veel oefenen, blijkt ook de feedback die wij als ouders, docenten of managers - met de beste bedoeling - geven van groot belang.

Wat zegt u tegen iemand die zojuist een belangrijk examen of auditie heeft gehaald? Zegt u ‘Wat ben jij toch goed, je hebt er echt talent voor.’ Of zegt u: ‘Wat heb je dit goed gedaan, al je harde werken wordt beloond.’ En welke van de 2 uitspraken stimuleert ons brein beter?
Dit antwoord geven we u tijdens de Academielezing op 22 januari. Noortje Muselaers (neuropsycholoog) neemt u deze avond op enthousiaste en toegankelijk wijze mee in de complexe wereld van het brein. Met praktische adviezen over hoe u uw ontwikkeling en die van anderen kunt optimaliseren.

Neurowetenschappelijke inzichten

Noortje Muselaers is neuropsycholoog en als trainer en adviseur verbonden aan Avans Hogeschool. Zij vertaalt nieuwe ontwikkelingen in de neurowetenschap naar de onderwijspraktijk. Haar grootste uitdaging is om mee te bouwen aan de brug tussen deze vakgebieden. Zonder voorbij te gaan aan de haken en ogen die er nog zijn om complex neurowetenschappelijke inzichten één op één te vertalen naar de praktijk. De kracht van overtuigingen die studenten, ouders en docenten hebben met betrekking tot de groeimogelijkheden van het brein, blijkt echter al een prachtige schakel om invloed uit te oefenen.

Gratis bijwonen

Je bent van harte welkom om de Avans Academielezing gratis bij te wonen.

Datum: woensdag 22 januari
Plaats: Avans Hogeschool, Hogeschoollaan 1, Breda.
Tijd: 19.30-21.00 uur.

Meld je hier aan.