Berend Stokman Avans Ondernemer van het Jaar

Student Technische Bedrijfskunde Berend Stokman is de Avans Ondernemer van het Jaar 2023 met zijn bedrijf STOK Electric.

Ondernemende broers

"Mijn broer en ik wilden graag samen een bedrijf starten en we houden ontzettend van zeilen. 2 jaar geleden wilden we de dieselmotor van onze zeilboot vervangen, maar dat bleek lastig. We moesten onze halve boot verbouwen om een elektrische motor kwijt te kunnen. Toen hebben we zelf uitgezocht of dat anders kon. We bedachten een flexibel systeem en we schreven ons in bij de KvK. We zagen meteen een bedrijf voor ons”, vertelt Berend.

“Ondernemen zit ons in het bloed. Onze ouders hebben ook een eigen bedrijf. Samenwerken met mijn broer is hartstikke leuk. We zijn totaal verschillende mensen, maar vullen elkaar daardoor heel goed aan. Hij is heel technisch en ik weet meer van de bedrijfskundige kant.”

De maritieme sector verduurzamen

Over zijn drijfveren zegt de student Technische Bedrijfskunde: “De maritieme sector is een interessante wereld met interessante mensen. En de sector loopt achter als het gaat om duurzaamheid. Maar dat begint nu te veranderen. En daar dragen wij aan bij.”

Innovatief en schaalbaar

De jury, bestaande uit Remy Bonjasky, Renata Knook, Thijs van den Berg en Suzanne Harper, was onder de indruk van Berends pitch. De juryleden vonden zijn bedrijf innovatief en schaalbaar. Bovendien concludeerden zij dat er markt voor is.

Berend is blij met de winst: “Ik vind het hartstikke vet dat ik de titel gewonnen heb! Het was leuk om ons verhaal te vertellen aan de jury en het publiek en winnen voelt als een kroon op ons werk van de afgelopen 2 jaar. En het is een mooie oefening voor een landelijke pitchwedstrijd waar we aan mee willen doen om meer naamsbekendheid te krijgen. Want we opereren nu nog in Nederland, maar we willen graag Europa in en naar Noord-Amerika en Australië. We willen een dealernetwerk en servicehubs opzetten in verschillende landen, zodat werven over de hele wereld ons systeem kunnen inbouwen en onderhouden. Maar eerst nog even afstuderen in mijn eigen bedrijf.”

Verkiezing

46 studenten meldden zich aan voor de competitie. De jury selecteerde een top 5. Zij mochten een pitch houden tijdens een Dragon’s Den in de LocHal in Tilburg. De winnaar ging naar huis met 1.500 euro, een promotievideo, de eervolle titel én een 1-op-1-gesprek met een van de dragons.

Naast de juryprijs werd ook een publieksprijs uitgereikt. Die ging naar Kevin Haest, mede-eigenaar van het bedrijf Circular Flush. Zijn bedrijf verhuurt toiletten waar geen water en chemicaliën aan te pas komen aan festivals en evenementen.