Avans alumni Marc Slob en Youp Verbakel winnen Wim van de Hoek Award

Tijdens de 22e editie van de Precisiebeurs in Den Bosch werd de Wim van der Hoek Award uitgereikt aan het Avans-duo Marc Slob en Youp Verbakel. Het is de eerste keer dat de prijs naar een duo gaat. Ze studeerden samen af aan de opleiding Werktuigbouwkunde van Avans Hogeschool, op het ontwerp van een machine die een grote diversiteit aan schoppen en spades automatisch kan assembleren. Hiermee hebben ze nu de award in de wacht gesleept.

Avans alumni Wim van der Hoek Award

De Wim van der Hoek Award werd in 2006 ingesteld naar aanleiding van de tachtigste verjaardag van Wim van der Hoek, de grondlegger van de constructieprincipes. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt voor het beste afstudeerwerk op het gebied van het construeren in de werktuigbouwkunde aan de technische universiteiten en hogescholen in Nederland en België.

Gedegen vooronderzoek

Criteria bij de beoordeling van de afstudeerverslagen zijn kwaliteit van het ontwerp, onderbouwing en innovativiteit. Maar ook de geschiktheid voor gebruik in het onderwijs in constructieprincipes. In totaal waren er 4 genomineerden, afkomstig van Avans Hogeschool in Den Bosch, Hogeschool Utrecht, TU Eindhoven en Universiteit Twente.

Slob en Verbakel deden volgens de jury een gedegen vooronderzoek om de grote diversiteit aan stelen/bladen en de maatnauwkeurigheid van de producten vast te leggen. Dat vertaalden ze naar technische specificaties voor de machine. Samen met de klant en de eindgebruiker hebben ze onderzocht hoe ze een gebruiksvriendelijke en veilige machine konden ontwikkelen. Na het bouwen van de machine bleek uit eerste testen dat ze een ‘first time right’ ontwerp hadden gerealiseerd.

Goed doordacht ontwerp

De jury zei het volgende over het ontwerp van de Werktuigbouwkunde-alumni: “Marc en Youp hebben samen een innovatief ontwerp gemaakt. Daarvoor hebben ze een passende hoeveelheid werk geleverd, want ze hebben de machine ook gebouwd en getest. Ze hebben hun ontwerp goed doordacht wat betreft de toegestane vrijheidsgraden en zorgvuldig uitgewerkt. Daarbij hadden ze oog voor de kostprijs, voorspelbaarheid en betrouwbaarheid van het productieproces.”

Slob en Verbrakel wonnen een oorkonde, een trofee gemaakt door de Leidse instrumentmakers School en een geldbedrag, gesponsord door het EAISI-instituut van de TU Eindhoven.