AvD werkt samen met Defensie: een interview met de 'studenten'

De Academie voor Deeltijd heeft een van de meest in het oog springende samenwerkingen met het werkveld te pakken: die met Instituut Defensie Leergangen. We spraken met stafadjudanten van de Koninklijke Marine, Luchtmacht en Marechaussee over wat zij als studenten van de op maat gemaakte managementopleiding leren, maar ook wat Avans van hén kan leren.

Want daar draait co-creatie om: alle co-creatie is samenwerking, maar niet alle samenwerking is co-creatie. Van co-creatie spreek je als twee of meer partijen in gelijkwaardigheid, openheid en vertrouwen samen iets tastbaars opleveren wat er voorheen nog niet was.

Totstandkoming

Deze co-creatie is echter niet uit de lucht komen vallen. Het Lectoraat van het Instituut Defensie Leergangen onderzocht hoe het de eigen stafadjudantenopleiding kon innoveren en accrediteren. Defensie wil meer loopbaanopleidingen een civiele erkenning geven om zo slimmer te kunnen samenwerken met civiele partners. Voor de stafadjudanten was de efficiëntste oplossing om de bestaande opleiding te laten aansluiten op een verkort programma van de Associate degree Managementopleiding van Avans en in te zetten op het verzilveren van competenties die de deelnemer eerder in de eigen loopbaan heeft opgedaan. Het werk van de stafadjudant sluit namelijk goed aan op de eindcompetenties van deze managemenopleiding. Avans zag dit als mogelijkheid om ook de eigen opleiding te innoveren. Vraaggedreven co-creatie dus, waarin IDL en Avans samen een pilot startten om van idee tot innovatie te komen. Zo’n avontuur ga je samen aan: alleen was dat nooit gelukt. Op dit moment zit de opleiding in een pilotfase om te leren van de ervaringen van de stafadjudanten.

Tekst loopt verder onder video.

Snel en soepel

“Het interessante aan deze opleiding is dat onze werelden zoveel verschillen; die van Defensie en de civiele wereld”, steekt Henriëtte van de Marechaussee van wal. “De docenten, begeleiding en iedereen die meewerkt aan dit project kregen ineens een klas vol studenten met tientallen jaren aan ervaring in een bijzondere organisatie. Het is enorm knap hoe snel en soepel zij daarin schakelden.”

Verschillen en overeenkomsten

Marco, al bijna 27 jaar werkzaam bij de Luchtmacht, onderstreept die verschillen met een mooi voorbeeld waarbij ze ook overeenkomsten tonen: “Tijdens de lessen wordt er veel gewerkt met modellen. Die gebruiken wij binnen onze organisatie niet zo concreet, maar er zijn vast ook andere bedrijven waar die niet één-op-één worden gebruikt. Het grappige is wanneer je de inhoud van die modellen gaat bekijken, en je gaat afvragen wat ze betekenen, je ineens informatie vindt die juist wel interessant is voor je eigen werk. Zo waren zowel wij als studenten én de docenten constant op zoek naar verbindingen; ook als de verschillen juist zo duidelijk waren.”

Schakel

“Ik heb nergens het gevoel gehad: dit is niet haalbaar”, vult Rob van de Marine aan. Naast dat hij de opleiding volgt, zit hij ook in de werkgroep en stuurgroep die helpt de opleiding zo goed mogelijk in te richten. “Het zou sowieso goed zijn als veel van mijn collega’s óók de opleiding gaan volgen. Ondanks dat ik zelf graag duidelijk communiceer, noem het Jip en Janneke-taal, denk ik dat het alleen maar positief is als meerdere mensen dezelfde kennis hebben en die ook kunnen delen. Wij zitten zelf namelijk niet zo zeer in een managementfunctie, maar zijn meer een schakel. Ik noem ons altijd de nek van het menselijk lichaam: wat van boven komt, moet naar beneden vertaald worden. Daar geeft deze opleiding handvatten in.”

Fysiek onderwijs

De opleiding bestaat in de huidige vorm uit 7 lesweken: 4 keer een vrijdag online en 3 keer een dag op locatie. “Dat was wel even wennen”, lacht Marco wanneer hij de fysieke lesdagen terughaalt. “We hebben binnen Defensie leeromgevingen waarin we vooral collega’s tegenkomen, maar bij Avans liepen we dan als klas van ervaren stafadjudanten tussen de jonge mensen.” Dat herkent ook Henriëtte: “We werden weleens aangesproken door studenten die zich afvroegen waar ze moesten zijn… Dan dachten ze waarschijnlijk dat we docenten waren. Maar juist die frisheid in de omgeving hield het ook interessant.”

Rien Brouwers, directeur Avans Academie voor Deeltijd: “Wij willen graag wederkerige relaties met onze partners aangaan, waardoor we in een win-winsituatie terechtkomen. Waarin wij dingen kunnen doen voor onze partners, maar waar we ook gebruik kunnen maken van zaken die vanuit het werkveld voor ons van belang zijn bij het maken van opleidingen.”

Stabiliteit

Naast kennisuitwisseling is stabiliteit ook een factor die Defensie een goede partner voor Avans maakt, vindt Rob. “We zijn een van de grootste werkgevers van Nederland en hebben goede contacten met verschillende bedrijven binnen de landsgrenzen.”

De stafadjudanten uit de eerste pilotperiode zijn inmiddels bezig met het afronden van hun opleiding; de volgende groep staat alweer te trappelen om na de jaarwisseling van start te gaan.