Stadsjutters Breda van start op World Cleanup Day

Avans Hogeschool en Natuur en Milieuvereniging Markkant Breda gaan samen zwerfvuil tegen in Breda. ‘Stadsjutters’ gaan vanaf aanstaande zaterdag 21 september, World Cleanup Day, zwerfvuil verzamelen en via een app het afval registreren. Studenten Milieukunde van Avans analyseren vervolgens de data, zodat de oorzaken aangepakt kunnen worden. Iedereen kan zich aansluiten bij de jutters.

Stadsjutters verzamelen de rotzooi, maken er met de Litterati-app foto’s van en registreren wat waar ligt. Deze data worden op een kaart van de regio gevisualiseerd. Daarmee komen veroorzakers in beeld.

Johan Raap, lector Biobased Energy bij het Centre of Expertise Biobased Economy van Avans Hogeschool begeleidt de studenten: “Zij gaan de data die de stadsjutters met de app verzamelen verder analyseren. Ligt er bijvoorbeeld meer afval in de buurt van scholen of fastfoodketens? Als we dat in kaart hebben, kunnen we in gesprek gaan met partijen om de oorzaak van het zwerfvuil aan te pakken. Samen met hen bedenken we hoe we zwerfvuil kunnen tegengaan en hoe bijvoorbeeld hergebruik van plastic gestimuleerd kan worden. Ook kijken we of er bijvoorbeeld verschillen zijn tussen wijken in de stad.”

Burgers helpen overheid

Op politiek- en beleidsniveau is er veel aandacht voor het onderwerp zwerfvuil. Vooral het thema plastic staat hoog op de agenda, omdat het alom aanwezig is, moeilijk afbreekt en het milieu ernstig belast. Toch kent de Gemeente Breda, net als veel andere Nederlandse steden, geen procedure of systematiek om zwerfafval tegen te gaan. Een burgerinitiatief als Stadsjutters Breda helpt de gemeente om tot oplossingen te komen voor een maatschappelijke uitdaging.

Het project Stadsjutters Breda loopt een jaar. Na World Cleanup Day brengen de studenten al de eerste uitkomsten in beeld. In de zomer van 2020 worden de uitgebreide resultaten gepresenteerd. Gemeente Breda ondersteunt het initiatief. Ook Milieudefensie Breda en de Plastic Soup Foundation zijn partners.

Doe mee

Iedereen kan stadsjutter worden:

• Download de Litterati app voor Ios of Android
  • Meld je in de app aan voor de club ‘Stadsjutters Breda’
  • Ga de openbare ruimte in, maak foto’s en tag het afval dat je verzamelt

Meer informatie over het project is te vinden op www.coebbe.nl/projecten/stadsjutters-breda/.