Business Innovation voltijd hbo

Spelletjes in het vliegtuig

Spelletjes in het vliegtuig

Een week lang werkten studenten van de minor Innovation & Creativity in groepen aan een opdracht voor KLM. Ze gingen op zoek naar een zogenaamde disruptive innovation, een nieuw segment binnen de markt waarin KLM opereert. De 3 beste groepen hielden een presentatie.

Wereld in zones

De studenten uit de eerste groep introduceerden coupon flying. Dat is een service waarbij zowel bedrijven als particulieren een vliegticket kopen zonder datum en zonder specifieke bestemming. “We verdelen de wereld in zones en bij aankoop kies je slechts een zone uit”,  vertelt student Semir Okanovic op de website van Punt. “Mocht de gekozen zone uiteindelijk toch niet de  juiste zijn, dan kan men via CouponSwap onderling ruilen.”

Spelletjes doen

‘Waarom verkiezen we vaak een trein of een boot boven het vliegtuig?’, vroeg de tweede groep zich af. “Omdat we dan de voorbijtrekkende landschappen zien”, zegt student Vera Boonman.  Op basis hiervan bedacht de groep de full flight experience. Daarbij zien reizigers een film van de reis, op een scherm. Tussen de beelden door  beantwoorden ze vragen, zo ontstaat er een spel tussen alle deelnemende passagiers.

Echte mannen

De derde en laatste groep richt met The Flying Mancave haar pijlen op de ‘echte man’. En de echte man wil whisky, bier, pizza en een heuse barbershop aan boord van het vliegtuig. Ook in het pakket: een wingman die de klant op zijn wenken bedient en hem halverwege zijn vakantie ook nog eens trakteert op een mannelijk uitje. De groep voorziet joint ventures met bijvoorbeeld Heineken en Jack Daniels.

Uitslag

Docenten van de  opleiding en de 3  vertegenwoordigers van KLM kozen groep 2 als winnaar. “Dit idee heeft het meeste potentieel om met ons bedrijf een nieuwe industrie aan te boren”, aldus de vliegtuigmaatschappij.

Zie ook de website van Punt.