Hoe ontwikkel je effectieve instructies om kritische denkvaardigheid te bevorderen en zo besluiten en oordelen te verbeteren? Daarover gaat het promotieonderzoek van Suzan van Brussel.
De Onderwijsraad adviseerde in 2014 om kritische denkvaardigheden op te nemen in de curricula van het hoger onderwijs. Conform dat advies ziet de Pabo van Avans Hogeschool kritisch denken als een extra competentie, naast de andere bekwaamheidseisen die gelden voor leerkrachten in het primair onderwijs.
Veel onderzoekers betogen dat kritische denkvaardigheden zich niet spontaan ontwikkelen, maar dat expliciete instructie nodig is om op dit gebied leerresultaten te behalen. Suzan vergaart in dit proefschrift kennis over hoe je effectief instructies ontwerpt voor het verbeteren van een specifieke kritische denkvaardigheid: ‘perspectiefwisseling’.
Onbevooroordeeld redeneren
Suzan richt zich daarbij in het bijzonder op het reduceren van de voorkeur voor bevestiging (‘confirmation bias’). Ze deed dat door het aanleren van een denkstrategie die onbevooroordeeld redeneren moet stimuleren. Deze strategie is bekend onder de naam ‘consider the opposite’. Daarbij moeten tegengestelde informatie en alternatieve standpunten worden meegenomen in de besluitvorming (perspectiefwisseling).
Wat de rollen van leercontext, feedback en leerstrategieën zijn voor het ontwikkelen van deze vaardigheid, vormt de centrale onderzoeksvraag.
Impact
Het proefschrift bestaat uit afzonderlijke studies, die betekenisvol zijn voor zowel de wetenschap als de praktijk.
Docenten en studenten van Avans-academies en collega’s uit het werkveld van de Pabo van Avans kunnen profiteren van de instructierichtlijnen die het resultaat zijn van dit promotieproject. Bovendien verspreiden de onderzoekers de resultaten op diverse manieren onder iedereen voor wie dit belangrijk is. Bijvoorbeeld de Pabo van Avans en haar werkveld.
Betrokken bij dit onderzoek
Het onderzoek wordt uitgevoerd door Suzan van Brussel, onder supervisie van prof. dr. Fred Paas (Erasmus Universiteit Rotterdam, School of Education/Early Start, University of Wollongong), co-promotor dr. Miranda Timmermans (lector Leerkracht, Pabo Avans Hogeschool) en dr. Peter Verkoeijen (Erasmus Universiteit Rotterdam, lector Brein & Leren aan Avans Hogeschool).
Meer weten over dit onderzoek? Mail naar [email protected].