Middelbare scholieren maken kennis met de zorghavo bij Avans Hogeschool

Op vrijdag 8 september vond het startevent van de zorghavo plaats. De zorghavo is een initiatief van het Oudenhoven Lyceum uit Gorinchem, waarbij leerlingen uit havo 4 en 5 kennismaken met de zorg- en welzijnspraktijk. Avans Hogeschool is officieel partner en gaat onder andere gastlessen en workshops verzorgen. Het doel: de aansluiting tussen havo en hbo verbeteren. Én havoleerlingen meer uitdaging bieden.

Zorghavo Avans Hogeschool

Een heuse tourbus reed tijdens het startevent langs alle betrokken werkveld- en onderwijspartners van de zorghavo. Naast de partners zelf, reden ook afgevaardigden van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap én leerlingen van de zorghavo mee. De laatste stop was bij Avans. Uitgeput leken de deelnemers echter niet. “Het voelt alsof we met z’n allen op schoolreis zijn", lacht Morgan Bosma, adjunct-directeur van de Academie voor Welzijn, Educatie en Gezondheid (AWEG) van Avans, die de groep ontving. “We zijn ontzettend trots om jullie te mogen ontvangen bij Avans. En jullie vandaag rond te leiden langs onze mooie faciliteiten.”

Waardevolle praktijkervaring

De bezoekers vervolgden hun weg naar het GET Lab, waarna ze in groepen uiteengingen om workshops te volgen, zoals het aanleggen van een infuus of het werken met een VR-bril. Ylona Wijs, studentbegeleider en -ambassadeur van de Avansopleiding Mens en Techniek | Gezondheidszorgtechnologie, was aanwezig om de meegereisde leerlingen voor te lichten. “Ik vind het een supertof initiatief”, vertelt ze. “Bij de zorghavo kom je er echt achter of een opleiding of vakgebied iets voor je is. Praktijkervaring is erg waardevol, dat zullen de leerlingen op de zorghavo ook ervaren. Ze krijgen een goed beeld van het werkveld en de opleidingen. En kunnen meteen al hun vragen stellen aan docenten en studenten.”

Aansluiting tussen havo en hbo verbeteren

De zorghavo is opgestart door het Oudenhoven Lyceum. In november 2022 tekende Avans de intentieverklaring en werd daarmee officieel partner. “Namens Avans is AWEG betrokken bij de zorghavo, met de opleidingen Mens en Techniek | Gezondheidszorgtechnologie, Fysiotherapie, HBO-Verpleegkunde en Social Work”, vertelt Morgan. “We werken samen met de Christelijke Hogeschool Ede, verschillende zorgpartners, werkgeversorganisaties, fysiotherapiepraktijken en de gemeente Gorinchem."

Morgan vervolgt: "De bedoeling is dat jongeren in havo 4 en 5 uitgedaagd blijven in het vakgebied dat ze interessant vinden. In dit geval de zorg en welzijn. Want er is een probleem bij de havo: een toenemend aantal drop-outs en een dalend slagingspercentage. Ook in het hbo zien we in de eerste 2 jaar dat studenten uitvallen vanwege een verkeerde studiekeuze en/of het behalen van te weinig studiepunten. We hebben samen dus de uitdaging om hier een oplossing voor te verzinnen en de aansluiting tussen havo en hbo te verbeteren. Daar willen we met de zorghavo aan bijdragen.”

Uitdagingsgericht onderwijs

De zorghavo biedt veel diversiteit aan onderwijs. Denk aan communicatielessen, anatomieles, les over AED’s en rondleidingen bij praktijken voor mensen met een verstandelijke beperking. Morgan: “Er is 2 uur praktijk in de week en 1 uur theorieles. Het is uitdagingsgericht onderwijs. Nu is er 1 vak van de zorghavo dat de leerlingen in plaats van een eigen schoolvak kunnen volgen, maar de wens is dat ze dat in de toekomst met het volwaardige programma kunnen doen. Hier gaat het ministerie zich nog verder over buigen.”

Bijdragen aan de ambitie

Avans draagt bij aan de zorghavo door gastlessen te verzorgen op de Avanslocaties en zorgtechnologie beschikbaar te stellen uit het GET Lab. De docenten van de betrokken opleidingen geven de gastlessen. Deze docenten hebben ook meegedacht over hoe het programma van de zorghavo eruit moet komen te zien, samen met collega’s van het Oudenhoven Lyceum en de Christelijke Hogeschool Ede. Ze waren dus vanaf het begin betrokken.

Morgan: “De zorghavo sluit naadloos aan op de ambitie die we als Avans hebben. Door de leerlingen vroeg kennis te laten maken met verschillende vakgebieden, willen we ervoor zorgen dat de juiste student op de juiste plek terechtkomt. Ook draagt de zorghavo bij aan het flexibiliseren van het onderwijs én is het een mooi voorbeeld van co-creatie. We willen vooral benadrukken dat de leerlingen niet ‘trouwen’ met de zorg als ze de zorghavo volgen. Het is een vrijblijvende eerste kennismaking. Is dit het niet voor je? Dan is dat is ook helemaal oké. We willen vooral geen druk bij de leerlingen wegleggen.”

Avansbreed uitrollen

Dit jaar starten 23 leerlingen met de zorghavo, maar het ministerie is plannen aan het maken om de zorghavo nog verder uit te rollen in het land. Hier is ook subsidie voor vrijgemaakt. Het is de wens van Morgan om het ook binnen Avans meer te laten leven. “Als Avans moeten we ons afvragen of we hier onze partners in de regio Breda ook niet bij moeten betrekken. Om dit ook binnen Avans verder te laten groeien. Ik denk dat het de moeite waard is, want dit soort praktijkgericht onderwijs is de toekomst. Hopelijk gaan de directies bij andere academies hier ook over nadenken. Wij moeten nu het initiatief nemen richting de regio om dit op te zetten.”