De 6e editie van de Data Week NL: Avans kan als kennisinstelling niet ontbreken

Ons leven wordt steeds meer vormgegeven door datagedreven sectoren. De ontwikkelingen op het gebied van AI-technologie volgen elkaar in razend tempo op. Dit benadrukt het belang om anders te gaan kijken naar de kansen die data biedt. In de Data Week NL bespreken experts deze kansen en toepassingen. En de bedreigingen. Avans Hogeschool is tijdens het event ook aanwezig.

Foto Data Week NL Avans Hogeschool Breda

Data-minded Nederland komt deze week in Den Bosch samen voor het event. De deelnemers delen hun wens om vanuit data waarde toe te voegen en duurzame veranderingen af te dwingen in onze cruciale sectoren. Voor Avans is gezien haar ambitie om door te willen groeien naar een kennisinstelling ook een belangrijke rol weggelegd.

Computer vision voor veilige en leefbare gebieden

Thom Snaphaan, onderzoeker bij het Centre of Expertise Veiligheid & Veerkracht van Avans, draagt bij aan de Data Week. Vanuit de hogeschool voert hij praktijkgericht onderzoek uit. Technologie en data zijn volgens hem belangrijke aspecten om veiligheid en veerkracht te kunnen waarborgen, maar daarvoor zijn wel bepaalde randvoorwaarden nodig.

In zijn promotieonderzoek heeft hij bestudeerd welke methodologische aspecten belangrijk zijn bij het werken met grote hoeveelheden data. Deze inzichten heeft hij toegepast in beleid en praktijk. Maar ook gedeeld in verschillende (internationale) publicaties, zoals de boeken ‘Big data en innovatieve methoden voor criminologisch onderzoek’ en ‘Big data policing’.

Datascience helpt in strijd tegen ondermijning

Ook Jonas Stuurman, onderzoeker bij het lectoraat Ondermijning van Avans, is aanwezig. Hij deelt samen met Senior Data Scientist bij Centerdata, Seyit Höcük, de belangrijkste lessen en inzichten uit hun ontwikkelde methode. Centerdata en Avans hebben de handen ineengeslagen in een gezamenlijk onderzoek naar de datagedreven aanpak van ondermijning op bedrijventerreinen.

Perspectief in Gezondheid & Art, Design and Technology

Onderzoekers van het Centre of Expertise Perspectief in Gezondheid van Avans presenteren bovendien verschillende projecten waar zij aan hebben gewerkt, zoals de SmartScan en de Datawasmachine. En het Centre of Expertise Art, Design and Technology doet dit met een installatie die inzicht geeft in het menselijk ingrijpen in een ecosysteem.

Avans als kennisinstelling

Wil je meer weten over Avans als kennisinstelling? Bekijk dan onze onderzoekspagina.