Moet ik naar de dokter?

De stage was enorm leerzaam. Ik kon met de theorie vanuit de opleiding in de praktijk goed uit de voeten.

Derdejaarsstudent Rijk van Eijk, 21 jaar, liep in de periode van september tot januari stage bij ‘Moet ik naar de dokter?’. Hier ging hij aan de slag met een onderzoek naar de optimalisatie van de gebruiksvriendelijkheid en de afronding van het platform.

Korte vragenlijst

“Mijn stagebedrijf focust zich op de voorkant van de zorg. Via de website ‘Moet ik naar de dokter?’ kan via een korte vragenlijst op basis van leeftijd, geslacht en symptomen worden bepaald of, en zo ja wanneer, je naar de dokter moet. De vragenlijst is gebaseerd op de Nederlandse standaarden en protocollen.”

Onderzoek naar gebruiksvriendelijkheid

“Aan mij was de uitdaging om voor mijn stageopdracht aan de slag te gaan met een onderzoek over de gebruiksvriendelijkheid van het platform. Hiervoor heb ik een onderzoek gedaan door middel van een actieplan. Daarin keek ik hoe we meer gebruikers konden genereren voor ‘Moet ik naar de dokter?’ en hoe we het aantal afgeronde vragenlijsten konden verhogen."

"Een voorbeeld van een innovatie die uit mijn onderzoek voortkwam: de meeste respondenten bleken te stoppen na de vraag man/vrouw of leeftijd in de vragenlijst. Daarom hebben we de startvraag gewijzigd in “Van welke gezondheidsklacht heeft u het meeste last?”. Als je nu bijvoorbeeld het lichaamsdeel ‘hoofd’ invoert, krijg je alle synoniemen te zien die daarbij te maken hebben, zoals hoofdpijn. Zo komen bezoekers sneller bij het beoogde doel van het invullen van de vragenlijst terecht en haken ze minder snel af. Daarnaast zijn er nog een hoop andere wijzigingen doorgevoerd, waardoor de website een stuk gebruiksvriendelijker is.”

Leerzaam

“De stage was enorm leerzaam. Ik kon met de theorie vanuit de opleiding in de praktijk goed uit de voeten. Binnen het bedrijf werd ik echt gezien als een volwaardige collega. Er werd dan ook van me verwacht dat ik zelf met adviezen en nieuwe inzichten kwam. Spannend, maar enorm uitdagend en leerzaam.”

Toekomst

“Als business innovator heb je een breed scala aan technieken en ervaringen die je kunt toepassen bij een bedrijf. Laat je daarom niet tegenhouden als andere personen meer ervaring hebben, want de nieuwere generaties pakken sneller trends en nieuwe technieken op. Ik kijk enorm uit naar de toekomst en kan met trots zeggen dat ik na mijn stage in dienst blijf bij ‘Moet ik naar de dokter?’ als projectleider. Ideaal om te zien hoe mijn onderzoeksresultaten gaan uitwerken in de praktijk.”