Afstudeerders Avans doen het goed op arbeidsmarkt

Opnieuw blijkt uit de HBO-Monitor dat alumni over het algemeen tevreden zijn over hun studie bij Avans Hogeschool. De voormalige studenten zouden in de meeste gevallen voor dezelfde opleiding kiezen. Ook vinden ze na hun studie vaak snel een passende baan. De opleiding bereidt goed voor op de arbeidsmarkt, vinden veel afgestudeerden.

HBO-Monitor 2023 Avans Hogeschool

Studie en docenten blijven een succesfactor

HBO-Monitor onderzoekt jaarlijks de arbeidspositie van afgestudeerden in het hbo. Dit jaar ging het om de lichting studenten die gedeeltelijk nog tijdens de coronacrisis afstudeerde en een baan ging zoeken. Driekwart van deze alumni kijkt over het algemeen tevreden terug op de studie.

Maar liefst 78% is tevreden over de docenten van de opleiding (70% landelijk gemiddeld). Deze waardering en veel andere cijfers uit het onderzoek zijn vergelijkbaar met de uitkomsten van vorig jaar. Avans scoort opnieuw meestal hoger dan het landelijk gemiddelde.

Aansluiting op de arbeidsmarkt verder verbeterd

De deelnemers aan het onderzoek waren positief, wellicht ook geholpen door de krappe arbeidsmarkt. Werkloosheid (3,2%) speelt onder deze groep dan ook amper een rol. Afgestudeerden van de Associate Degree opleidingen en uit de sector onderwijs vinden het snelst werk. Van alle Avans alumni vindt 93% binnen 3 maanden na afstuderen een baan.

Wat opvalt is dat alumni de opleiding zien als de juiste opstap naar de arbeidsmarkt. Bij Avans zou 78% weer voor dezelfde opleiding kiezen. Landelijk gemiddeld is dit 73%.

Over HBO-Monitor

De HBO-Monitor is een langlopend onderzoek onder afgestudeerden in het hbo, uitgevoerd door het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA). Bijna 23.000 van de benaderde alumni hebben dit jaar de enquête ingevuld, waarvan ruim 1.900 oud-Avansstudenten. Dit zijn alumni die tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2022 zijn afgestudeerd.