Co-creatie op het gebied van Artificial Intelligence

Als organisatie zoeken we naar antwoorden op vragen vanuit de beroepspraktijk: hoe kunnen we oplossingen vinden waarin AI een verantwoorde rol speelt? Programmamanager Michele Fumarola van Avans AI Accelerator: “We willen vraagstukken van alle kanten bekijken. Onze oplossingen bedenken we in co-creatie, zijn integraal en niet puur vanuit de techniek bedacht. Een voorbeeld is de AI Hackathon die we woensdag 28 februari van 09.00 tot 19.00 in OpenX bij Avans, samen met verschillende partners houden.”

Problemen oplossen met Artificial Intelligence

AI biedt talloze mogelijkheden om complexe problemen op te lossen, processen te verbeteren en nieuwe kansen te creëren”, stelt Michele. “Maar hoe kunnen we AI op een verantwoorde en ethische manier inzetten voor het algemeen belang? Dat is een van de vragen die we willen beantwoorden tijdens de AI Hackathon. We willen de deelnemers laten ervaren hoe Artificial Intelligence werkt, wat de voordelen en uitdagingen zijn, en hoe ze het kunnen toepassen in hun eigen vakgebied of sector. We willen ook de samenwerking tussen verschillende disciplines en organisaties stimuleren, om zo tot innovatieve en multidisciplinaire oplossingen te komen.”

Wat levert co-creatie in een hackathon op?

Michele: “Voor de deelnemers is de AI Hackathon een unieke kans om te leren en andere mensen en disciplines te ontmoeten. De deelnemers kunnen hun kennis en vaardigheden op het gebied van Artificial Intelligence vergroten, hun creativiteit en denkvermogen aanscherpen, en hun netwerk uitbreiden. Voor onze partners is de AI Hackathon een uitgelezen kans om in contact te komen met talentvolle en gemotiveerde studenten, docenten en andere professionals die interesse hebben in AI en in hun eigen sector.”

“Onze partners kunnen hun expertise en visie delen”, gaat Michele verder. “En hun ervaring als innovatieve en maatschappelijk betrokken organisatie inzetten. Partners die challenges hebben ingebracht in 1 van de thema's Zorg, Duurzaamheid of Onderwijs hebben aan het einde van de dag verschillende concepten waarmee ze hun uitdaging aan kunnen gaan. En dat is niet alleen hún uitdaging: we hebben de challenges geselecteerd op maatschappelijke relevantie zodat we straks met z'n allen kunnen zeggen: dat hebben we samen opgelost. Maar vraag ze gerust zelf waarom ze meedoen.”

Wat levert de hackathon onze partners op?

Peter Brouwers, oprichter en eigenaar van AI for Good en mede-organisator van de AI Hackathon hoeft daar niet lang over na te denken: “De Hackathon helpt ons in ieder geval om ons te helpen bij onze missie om impact te maken op de samenleving door de toepassing van AI. Wij zijn als partner van Avans betrokken omdat AI for Good een community is en we op die manier kunnen helpen het evenement te promoten en ons in te zetten voor het aantrekken van bedrijfsleven en ondernemers. We willen eraan meewerken dat Avans haar voortrekkersrol pakt op het gebied van kennisdeling rondom AI. We zien ze graag het goede voorbeeld geven door AI te integreren in het onderwijs.”

Hoe kun je meedoen?

De AI Hackathon is gratis en voor iedereen toegankelijk. Je hoeft geen voorkennis of ervaring te hebben met coderen, techniek of Artificial Intelligence. Integendeel. Weet je niks van coderen, techniek of AI? Schrijf je dan voorál in, we zoeken niet naar de meest technische, maar naar de meest creatieve oplossingen. Het enige wat je nodig hebt is een open mind en een dosis enthousiasme. Schrijf je snel in als je actief mee komt doen.

Wil je als geïnteresseerde komen kijken naar de pitches aan het einde van de dag en zien wie de vette prijzen in de wacht sleept? Meld je hier aan als je niet actief mee wilt doen, maar wel het einde van de dag wilt bijwonen.