Afvalvermindering door duurzamere catering

In juli 2023 is Avans Hogeschool volledig gestopt met de wegwerpbekers. Inzet van herbruikbaar serviesgoed is de standaard. ‘Bring Your own’ wordt gestimuleerd. Binnen een half jaar zijn er met deze duurzame alternatieven al meer dan 300.000 wegwerpbekers bespaard. Vanaf januari 2024 is de SUP-regelgeving (Single Use Plastic) verder aangescherpt.

Duurzame catering Avans Hogeschool

Daarom gaan we in onze restaurants, bij de banqueting en events nog meer werken met serviesgoed en glaswerk. In een zogenaamde To Go-omgeving, zoals in onze schoolgebouwen, is het gebruik van disposables soms helaas nog wel noodzakelijk. Bij consumptie, buiten het zitgedeelte van de restaurants, biedt de cateraar voor soep en salades daarom ook een To Go bagasse-variant aan. Deze kommen, gemaakt van suikerrietvezels, zijn vrij van plastics en mogen na gebruik bij het restafval.

Billie Cups

Daarnaast biedt onze cateraar het statiegeldsysteem aan met de Billie Cups. Er zijn nu ca. 13.500 Billie Cups in omloop binnen Avans. Ook verkoopt onze huiscateraar een herbruikbare beker, kom en box die iedere keer opnieuw gevuld kunnen worden bij de horecapunten. Deze hebben een vergelijkbare inhoud als de disposables, om discussies te voorkomen.

Lees meer over de regels

In 2024 zal de verdere uitfasering van wegwerpplastics in totaliteit resulteren in een afname van meer dan 250.000 soep- en saladebekers per jaar. Een mooie ontwikkeling die weer bijdraagt aan onze duurzaamheidsambities om het restafval in 2030 tot een minimum terug te brengen. Je leest meer over de regels van wegwerpplastics in dit uitgebreide artikel.