Verbouwing EKP-gebouw vanwege komst Business Innovation

De grote verbouwing van het EKP-gebouw aan de Parallelweg 23 in ’s-Hertogenbosch laat nog even op zich wachten. Toch verhuist de hele opleiding Business Innovation eind januari 2024 al naar deze locatie. Om dit mogelijk te maken wordt de 2e verdieping binnenkort opnieuw ingericht. De opleidingen van St. Joost School of Art & Design gaan intern schuiven.

Verbouwing EKP-gebouw

De komende bouwactiviteiten in en rondom het EKP-gebouw staan nu gepland van begin december tot eind januari 2024. De detailplanning hiervan volgt nog.

De afgelopen weken hebben we samen met een werkgroep van Avans Creative Innovation (ACI) een plan gemaakt om de 2e verdieping opnieuw in te delen, zodat er voldoende ruimte is om de opleiding Business Innovation in het pand te huisvesten. Deze nieuwe indeling sluit aan bij het uiteindelijke ontwerp van het hele EKP-gebouw.

Vergunning grote verbouwing

Ondertussen lijkt ook het krijgen van de omgevingsvergunning voor de grote verbouwing steeds dichterbij te komen. Daarna zal Avans het EKP-gebouw uiteindelijk formeel aankopen. In voorbereiding op die aankoop en op de grote verbouwing, voert gebiedsontwikkelaar SDK vanaf de kerstvakantie sloopwerkzaamheden uit rondom het gebouw. Een groot deel van het buitenterrein is daardoor niet meer beschikbaar, wat ook betekent dat het aantal parkeerplaatsen na kerst beperkt is. Ook verplaatsen we de ingang van het EKP-gebouw naar de zijde van de Nelson Mandelalaan.

Wat gaat er gebeuren?

Tweede verdieping EKP-gebouw (december en januari):

• Het gedeelte waar Business Innovation komt (zie rood kader plattegrond 1) is in december en januari niet beschikbaar.
  • In het deel daarnaast (zie groen kader plattegrond 1) verbouwen we gefaseerd, zodat delen daarvan gebruikt kunnen worden.
  • Xplora verplaatsen we naar de begane grond (zie plattegrond 2).
  • We breiden de catering uit om de grotere groep studenten te kunnen bedienen (zie plattegrond 2).

Op het buitenterrein (vanaf de kerstvakantie):

• Een groot deel van ons buitenterrein verandert vanaf de kerstvakantie in een bouwplaats (zie rode arcering plattegrond 3). SDK haalt daar onder meer de bestrating weg, waardoor dit een grote zandvlakte wordt. Dit betekent ook dat er na kerst slechts een beperkt aantal parkeerplaatsen overblijft voor medewerkers.
  • Aan de Nelson Mandelalaan maken we een nieuwe ingang naar het terrein, omdat we willen voorkomen dat het bouwverkeer kruist met studenten en medewerkers. We maken een hellingbaan vanaf het talud en een doorgang via de keramiekwerkplaats.

Wat betekent dit voor studenten en medewerkers?

• Studenten en medewerkers in het EKP-gebouw maken op bepaalde momenten plaats voor de bouwactiviteiten op de werkvloer.
  • Er zal op sommige momenten mogelijk overlast zijn vanwege (het geluid van) de bouwactiviteiten.
  • Omdat er vanaf de kerstvakantie een zeer beperkt aantal parkeerplaatsen overblijft, raden we je af om met de auto naar het EKP-gebouw te komen. Omdat het Centraal Station op slechts 5 minuten loopafstand ligt, is het openbaar vervoer een prima alternatief.
  • De ingang van het pand verschuift naar de zijde van de Nelson Mandelalaan.

Onderstaande plattegronden verduidelijken bovenstaand bericht:

Plattegrond 1 - tweede verdieping, nieuwe situatie:

Rood kader rechts: niet beschikbaar tijdens verbouwing.
Groen kader links: gefaseerde verbouwing, deels beschikbaar.

Plattegrond 2 - begane grond, nieuwe situatie:

Uitbreiding catering. En Xplora verhuist naar begane grond.

Plattegrond 3: bovenaanzicht EKP-gebouw:

Rood gearceerd: groot deel buitenterrein verandert in bouwplaats. Ingang verplaatsen we naar zijde Nelson Mandelalaan.