Video: INTRO Festival terug in binnenstad Breda

Het grootste studentenfeest van Breda was vorige week – na 5 jaar Breepark – weer terug in de binnenstad, op het Chasséveld. Een grote wens van studenten, de organisatie en de gemeente ging in vervulling.

Aftermovie Breda

Het festival was een warm welkom in de stad Breda voor alle nieuwe studenten én een feestelijke jaaropening voor alle ouderejaars. Het was altijd een besloten festival, alleen voor hbo-studenten die ingeschreven staan bij Avans Hogeschool en Breda University of Applied Sciences (BUas) in Breda. Maar dit jaar was er voor het eerst ook een pilot voor mbo-studenten van Curio en De Rooi Pannen in de stad. Zo’n 6.000 studenten vierden feest met onder meer Claude, Johnny 500, Partysquad, Sigourney K., Gyra en Tim Hox.

Welkom en thuis

Arjen van Drunen, wethouder Onderwijs: “Breda wil een echte studentenstad zijn. Met de introductie bij hun opleiding en stad. Met een festival in het centrum maken studenten vanaf dag 1 kennis met onze bruisende stad. Mooi dat het INTRO Festival vanaf dit jaar ook voor mbo-studenten was. We hopen dat alle studenten zich direct welkom en thuis voelen.”

“Wat een supergoede line-up was er”, zegt Jacomine Ravensbergen, waarnemend voorzitter Avans Hogeschool. “Het was een mooi programma voor alle studenten en een mooi affiche voor Breda als studentenstad. Goed dat ook is gedacht aan de toegankelijkheid voor minder valide studenten. Fijn dat nu alle mbo- en hbo-studenten met elkaar de start van het jaar konden vieren.”

Connectie tussen hbo en mbo

Directeuren Johan Hoens en Margreet Toonen van de Bredase Rooi Pannen sluiten zich hierbij aan: “Het is belangrijk de connectie tussen mbo en hbo te blijven maken. Een deel van de studenten stroomt na het mbo door naar het hbo. Dus met elkaar het schooljaar starten is mooi. Het draagt ook bij aan een bredere samenwerking tussen de Bredase onderwijsinstellingen.”

Ook mbo-student en horecaondernemer bij Curio Vince van Maurik is enthousiast. "Ja, supergaaf dat nu ook de mbo-studenten van de partij waren. Dat is waar ik me als Curio-ambassadeur hard voor maak. Mbo'ers als gelijkwaardig zien aan hbo- en universiteitsstudenten. Je ziet dat daar steeds meer gehoor voor is in woord en praktijk. Top dat de introfestivalorganisatie van Avans en BUas dat nu ook doet. Ik hoop dat het niet bij deze pilot blijft, maar dat volgend jaar alle mbo-studenten komen.”

Bekijk ook de aftermovie van het INTRO Festival in Den Bosch.