Avans organiseert Symposium Slavernijverleden

Op dinsdag 19 september organiseert Avans Hogeschool het Symposium Slavernijverleden, een herdenkingsmoment om stil te staan bij 150 jaar afschaffing van de slavernij.

Tijdens het evenement aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch vertellen gastsprekers over het Nederlandse slavernijverleden en de impact die het nu nog heeft op de maatschappij in Nederland en de wereld.

Diversity & Inclusion Officer van Avans Lies Parmentier vindt het als kennisinstelling belangrijk om aandacht te besteden aan het slavernijverleden. Zeker omdat het zo’n groot onderdeel uitmaakt van de Nederlandse en de wereldgeschiedenis. "Tot nu toe was er te weinig aandacht voor. Als Avans willen we daar iets aan doen," aldus Lies. Ook de gemeente Den Bosch en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap willen dat het onderwijs meer aandacht gaat schenken aan de slavernij.

Toch is het niet voor het eerst dat het Nederlandse slavernijverleden op de agenda staat van de hogeschool. Op 1 juli 2022 organiseerde Avans voor het eerst een Keti Koti-evenement Keti Koti is een feestdag waarop we de afschaffing van de slavernij herdenken.

Prinsjesdag

Avans koos bewust voor 19 september vanwege het feit dat het gelijktijdig met Prinsjesdag valt. Volgens Lies heeft dat een symbolische betekenis. "De Gouden Koets wordt tegenwoordig niet meer gebruikt omdat er tot slaaf gemaakten op staan en Nederland kon floreren door ons koloniale verleden."

Programma

De middag begint met een welkomstwoord van luri Martins Beltrão, de Bossche jongerenambassadeur Onderwijs. Glenpherd Martinus, Programmamanager ECHO, Expertisecentrum Diversiteitsbeleid, spreekt vervolgens over de link tussen het verleden en heden en Afro-theoloog Kenneth Vers Babel brengt een plengoffer, een traditioneel ritueel waarbij overledenen van de slavernij worden herdacht. De aanwezige gasten voeren een panelgesprek waaraan ook mensen uit de zaal kunnen deelnemen.

Voor iedereen

De avond is voor iedereen geschikt, ook als je weinig kennis hebt van het onderwerp. Lies: “De avond is geslaagd als er een breed publiek op af komt, dat met elkaar in gesprek gaat en naar elkaar luistert.”

Waar en wanneer

Dinsdag 19 september 16.45 – 19.45 uur
Grand Café Onderwijsboulevard 215 Den Bosch
Het symposium is gratis toegankelijk, maar vanwege het aantal plaatsen ontvangen we graag je aanmelding.