Thijs Willems, nieuwe CIO en directeur Diensteenheid ICT en Facilitaire dienst

1 juli 2023 begint de nieuwe CIO en directeur van de Diensteenheid ICT en Facilitaire dienst van Avans Hogeschool, Thijs Willems. Een logische stap, want het onderwijs is geen onbekende voor hem.

Vanaf 2012 tot maart dit jaar werkte hij bij educatief dienstverlener Malmberg / Sanoma Learning. Waarvan de laatste 6 jaar in de rol van CIO, waar hij verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van digitale educatieve producten voor het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs.

Waarom koos je voor Avans?

“Ik heb veel vacatures voorbij zien komen, maar bij Avans voelde het direct goed. De 3 kernwaarden passen bij mijn persoonlijkheid. Zoals maatschappelijke betrokkenheid, in de zin van connecties aangaan. Connecties met het werkveld, dat is bij Avans noodzakelijk. Ik hou niet van eilandjes, maar bouw liever bruggen. Het ambitieniveau van Avans is hoog, de ambitie om te veranderen. Ik hou zelf erg van beweging. Op het moment dat je stilstaat, loop je al achter. En op persoonlijk vlak zie ik verbinding. Mensen betrekken, mensen meenemen. Je maakt tenslotte onderdeel uit van een groter geheel.“

Zie je ook uitdagingen?

“Jazeker. De uitdaging hoe je een verandering op het juiste tempo houdt. Je kunt wel heel veel willen, maar het absorptievermogen van mensen is niet oneindig. Daar moet je rekening mee houden. De snelheid van digitalisering is groter dan mensen kunnen bijbenen. Mensen moet je ook mee kunnen krijgen. Dit valt of staat met goede begeleiding en ze op een zo vroeg mogelijk moment erbij te betrekken. Ik geloof wel in continu verbeteren. Continu kijken of het beter kan.
Technologie zie ik als een belangrijk middel om kennisoverdracht en samenwerking nog slimmer te maken. Ik kijk er enorm naar uit om met deze uitdaging bij Avans aan de slag te gaan”

Loopbaan

De loopbaan van Thijs bewijst dat technologie en aandacht op vernieuwing in zijn genen zit. Van de HTS Maritieme logistiek tot de bachelor Informatietechnologie. Direct na zijn opleidingen startte hij als automatiseringsconsulent bij CMG en als product manager bij wetenschappelijke uitgeverijen Elsevier en SpringerNature. Hij ontwikkelde digitale platformen en services voor onderzoekers en auteurs, zoals ScienceDirect, Scopus en SpringerLink.

Thuis bij Thijs

Thijs woont samen met zijn vrouw en 3 pubers in Breda. In zijn vrije tijd stapt hij geregeld op zijn mountainbike of moedigt hij zijn kinderen aan langs het sportveld. Zijn vakanties zijn een combinatie van natuur en avontuur, met een voorkeur voor hiking en water(sport).