Riksja’s verbinden inwoners Breda

In Breda rijden sinds kort een viertal riksja’s rond: fietsen waarmee een vrijwilliger met één of twee passagiers door de stad toert. Doel van het riksja-project is om mensen vanuit soms heel verschillende achtergronden met elkaar in contact te brengen.

Het idee voor de Bredase riksja’s is ontstaan na een kennismaking in Denemarken met het internationaal zeer succesvolle project Cycling without ages, waarbij jongeren senioren rondfietsen en intussen naar hun verhalen luisteren. Dit concept wordt in Nederland vormgegeven door de Fietsersbond. Breda wil de riksja’s echter breder inzetten dan alleen voor de ontmoeting tussen jong en oud en heeft daarom een eigen project gelanceerd.

Genieten van elkaars gezelschap

“Ik hoop in de toekomst op ontmoetingen door de hele breedte van de stad”, zegt Miriam Haagh, wethouder Zorg. “Denk aan een fietstocht waarbij een nieuwkomer wegwijs wordt gemaakt door een geboren en getogen Bredanaar. Of aan iemand met een fysieke beperking die op de fiets stapt met iemand met psychiatrische problematiek. Wat kan het geweldig zijn om in alle rust en vrijblijvendheid met elkaar in gesprek te zijn, te genieten van de stad en van elkaars gezelschap.”

Er hebben zich inmiddels al een aantal vrijwilligers aangemeld en er zijn ook al een aantal ritten uitgevoerd. Eén van de huidige voorgestelde routes is een fietstocht langs expositielocaties van Breda Photo. “Ik ben bijna altijd binnenshuis”, zegt mw. Van der Valk die afgelopen week met haar zoon een ritje maakte door Breda. “Dit is weer eens wat anders dan mijn keuken en de (woon)kamer. Leuk om eens een uitje te hebben en rond te kijken in mijn oude stad.” Zoon Johan vult aan: “Ik vind het leuk om met mijn moeder te fietsen en haar verhalen te horen bij wat we tegenkomen. Bijna negentig jaar ervaring met Breda… daar zitten aardig wat verhalen in!”

Ontmoetingen

De vier riskja’s in Breda zijn voorlopig gehuurd voor een proefperiode en staan bij WIJ aan de Nieuwe Prinsenkade 25 en bij St. Elisabeth aan de Leuvenaarstraat 91. Zowel vrijwilligers die willen fietsen als mensen die een keer rondgefietst willen worden kunnen contact opnemen met Zorg voor Elkaar Breda, het samenwerkingsverband van Bredase zorg- en welzijnsorganisaties. Zij bemiddelen vervolgens tussen vraag en aanbod.

Het Bredase initiatief komt voort uit het zorginnovatienetwerk dat sinds begin vorig jaar actief is in de stad. In dat netwerk zijn bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten en overheid vertegenwoordigd. Doel van het riksja-project is om ontmoetingen tot stand te brengen. Soms helpt zo’n ontmoeting voor mensen om zich minder eenzaam te voelen. Soms leidt het tot meer zelfvertrouwen of zelfredzaamheid van fietser óf passagier, tot meer sociale vaardigheden, of simpelweg tot ‘weer even buiten komen’ en een verhoogd levensgeluk. De riksja’s zijn niét bedoeld voor uitsluitend recreatief gebruik.

Met medewerking van studenten

Aan het riksja-projecten werken en denken studenten van verschillende opleidingen van Avans mee, vanuit hun studieprogramma Active Ageing. In dit programma ligt de nadruk op onderzoek naar factoren die een positieve invloed hebben op gezondheid en welzijn van de ouder wordende mens. Studenten zullen ook zelf op de fiets stappen om nieuwe ervaringen op te doen in de omgang en communicatie met o.a. ouderen, en om verder inzicht te krijgen in de positieve effecten van sociale interactiviteit, bewegen en buiten zijn.

Als de proef succesvol is overwegen de samenwerkende partijen (waaronder ZorgvoorElkaar Breda, 076Fietst/Gemeente Breda, en Avans Hogeschool) om het aantal riksja’s uit te breiden en deze nog meer verspreid over de stad te stallen.