Internationale robotwedstrijd ‘First Lego League’ bij Avans Hogeschool

Leerlingen van twaalf West-Brabantse scholen binden vrijdag 29 november met elkaar de strijd aan tijdens de internationale robotwedstrijd First Lego League (FLL). Zo’n 300 deelnemers betreden de wedstrijdarena van de regiofinale West-Brabant bij Avans Hogeschool aan de Hogeschoollaan in Breda.

De FLL is een wedstrijd die jongeren tussen de 9 en 15 jaar uitdaagt om de maatschappelijke rol van techniek en technologie te onderzoeken aan de hand van verschillende opdrachten. De opdrachten worden elk jaar opgehangen aan een thema en gedefinieerd in de jaarlijks wisselende ‘Challenge’. De kinderen werken in teams van maximaal tien deelnemers en bouwen en programmeren zelfstandig een robot.

Thema: natuurrampen

Onder het thema ‘Nature’s Fury’ onderzoeken tijdens de FLL meer dan 200.000 kinderen uit 70 verschillende landen natuurrampen zoals aardbevingen, ontzagwekkende stormen, en vloedgolven. Teams onderzoeken wat er tegen gedaan kan worden wanneer natuurrampen de plek bereiken waar mensen wonen en werken en waar kinderen spelen. Met de ramp in de Filipijnen vers in het geheugen een zeer actueel onderwerp.

Deelnemende scholen

RKBS De Zonneberg (Kruisland), Mollerlyceum (Bergen op Zoom), Rijks Scholengemeenschap (Bergen op Zoom), KBS St.Jozef (Rijen), Newmancollege (Breda), KBS Laurentius (Breda), Prinsentuin van Cooth (Breda), Jan Tinbergen College (Roosendaal), St. Martinusschool (Schijf), t ‘Ravelijn (Steenbergen), Gymnasium Juvenaat (Bergen op Zoom) en ZuidWestHoek College (Ossendrecht).

Prijzen

Buiten de mogelijkheid een finaleplaats te bemachtigen voor de landelijke wedstrijd in Eindhoven op 29 maart 2014 kunnen de deelnemende teams prijzen winnen in de categorieën ‘beste presentatie’, ‘hoogste teamspirit/beste teamwork’ en ‘de mooiste robot’. Verder krijgen alle deelnemers een medaille en een foto mee naar huis.

Locatie

De FIRST LEGO® League regiofinale West-Brabant is op vrijdag 29 november bij Avans Hogeschool, Hogeschoollaan 1, Breda. Tijdstip 08:30-16:00 uur.