Welke competenties hebben opleiders uit de opleiding en uit het werkveld nodig om onze deeltijdstudenten te begeleiden? Die vraag staat centraal in dit onderzoek.

Bij de Academie voor Deeltijd van Avans studeren studenten die ook werken. Om meer maatwerk te kunnen bieden aan deze studenten en aan het werkveld, is Avans bezig met flexibilisering van het onderwijs. Uitkomsten van leren zijn daarbij uitgangspunt en niet de doelen. Als studenten in de praktijk het geleerde kunnen aantonen, krijgen ze daar studiepunten voor. Dat vraagt om leerwegonafhankelijk toetsen.

Synergie

De Academie voor Deeltijd geeft de flexibilisering in de toekomst vorm door aandacht voor de volgende trits: contactonderwijs, online-leren en werkplek-leren. Bovendien leren studenten tegelijkertijd vanuit 2 contexten, namelijk opleiding en werk. De continuïteit en discontinuïteit die dit oplevert, kan de student synergie opleveren bij het toepassen van het geleerde in de praktijk en andersom. Hiervan uitgaande: wat vraagt het van een opleider/praktijkopleider om studenten te begeleiden en te ondersteunen, in de ontwikkelingen rondom werkplek-leren en flexibilisering van het onderwijs?

Bruggen bouwen

Studenten leren we een brug bouwen tussen de 2 contexten waarin zij leren. Daarmee rijst de vraag: moet de opleider/praktijkopleider ook een bruggenbouwer te zijn? Het voorgaande leidde tot de volgende onderzoeksvraag: wat hebben opleiders op een Academie voor Deeltijd nodig om het leren van studenten in 2 contexten optimaal te ondersteunen? Verwachte uitkomsten zijn bewustzijn van de eigen professionele identiteit en benodigde competenties vanuit opleidersperspectief, om aansluiting te vinden bij het hybride leren van de toekomst.

Betrokken bij dit onderzoek

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Liane Magendans onder begeleiding van prof. dr. Marjan Vermeulen, Open Universiteit Heerlen (promotor) en dr. Miranda Timmermans, lector Leerkracht,  Pabo Avans Hogeschool (co- promotor).

Meer weten over dit onderzoek? Mail naar [email protected].