KENNIS


DICHTBIJ.


Groeien begint met kennis

Het lectoraat Analysetechnieken in de Life Sciences doet onderzoek op het gebied van life sciences. We doorgronden biologische processen. En we ondersteunen nieuwe therapieën op maat.

Ons lectoraat speelt in op de groeiende impact van de life sciences op de samenleving, de economie en op toenemende onderzoekvragen uit het werkveld. Wij richten ons op de terreinen van gezondheid, farma, voeding en forensisch onderzoek.

Onze focus ligt op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van metabole profilering, allergenen- en biomarkeronderzoek. Scheidingstechnieken als vloeistofchromatografie en de combinatie met massaspectrometrie spelen daarbij een prominente rol. Daarnaast zijn biochemische en moleculair-biologische analysetechnieken belangrijk. Deze richten zich op biomoleculen als eiwitten en DNA. We ontwikkelen chemometrische technieken voor het verkrijgen van meer informatie uit data. Dit doen we door toepassing van multivariate data analysetechnieken. 

Doelstelling

Ons lectoraat bekijkt actuele analysevraagstukken binnen het Midden- en Kleinbedrijf en de publieke sector. Onze studenten maken kennis met moderne analysetechnieken en hun toepassingen. Docenten ontwikkelen competenties door participatie in projecten, het volgen van cursussen, en door promotieonderzoek. 

Faciliteiten

Innovaties in de life sciences zijn vaak technologie gedreven. Onderzoek op dit gebied vereist up-to-date analysetechnieken en geavanceerde analyse-instrumenten. Wij beschikken over een goed uitgerust laboratorium met apparatuur voor spectrometrie (UV/VIS, AAS, FTIR), vloeistofchromatografie (HPLC), gaschromatografie (GC), massaspectrometrie (GC-MS en LC-MS), en biochemische analysetechnieken. 

Onderzoekskarakter

Docenten en studenten participeren in onze projecten en kunnen onderzoekcompetenties opdoen. Onder deskundige leiding van docent-onderzoekers van het lectoraat en externe partners worden de onderzoekvaardigheden van studenten ontwikkeld door maatschappelijk relevant onderzoek uit te voeren. Resultaten zetten we in bij nieuwe cursusonderdelen en lesprogramma’s.