Projecten

Een slimme start van je eigen onderneming

Je krijgt tips en advies bij het schrijven van je ondernemingsplan, maar je moet het wel zelf doen.

My-Le Nuyen is startend ondernemer en nam deel aan het programma Start Slim. Een goede stap om haar eigen onderneming te beginnen.

My-Le woont in Roosendaal met haar 2 dochters. Werken is noodzakelijk om haar gezin te onderhouden en verschillende banen hebben al de revue gepasseerd. Van toeristisch medewerker bij een commercieel bedrijf tot een baan in de financiële administratie. Maar haar echte passie ligt heel ergens anders. Al jaren geleden raakte ze geboeid door kunstgaleries. Het hebben van een eigen galerie leek alleen te hoog gegrepen. Totdat ze 8 jaar geleden haar huidige partner ontmoette, een fotograaf en grafisch ontwerper. Hij ontwikkelde zich steeds meer als kunstenaar en startte voor zichzelf. Dat was voor haar het startsein om toch de stoute schoenen aan te trekken en haar passie te volgen.

My-Le: “Afgelopen juli kwam ik bij het UWV terecht en gaf ik aan dat ik een eigen onderneming wilde starten. Al snel stelden ze me voor om deel te nemen aan het programma Start Slim bij Avans Hogeschool. Dat leek me wel wat. Zeker omdat ik wat hulp nodig had bij het opstellen en formuleren van mijn ondernemingsplan. Voornamelijk het schrijven daarvan.”

Leuke ontmoeting

“Zo startte ik met het traject in Breda. Heel leuk was het om studenten en andere ondernemers te ontmoeten. Elke ondernemer kreeg de kans om studenten te spreken en te gaan samenwerken met die studenten die het beste bij jou en je onderneming passen. 2 studenten inspireerden me zo dat ik gewoon tijd te kort kwam om anderen te spreken. De studenten Jos en Thomas zaten al vol ideeën en voorstellen. Dat trok me aan. Ik hou wel van snelle beslissingen en acties.”

Gerichte adviezen

“Jos en Thomas waren erg behulpzaam en gaven mij gerichte adviezen. Bijvoorbeeld over wat er nog aangepast moest worden in mijn plan en wat er nog aan ontbrak. Ze adviseerden mij om een risicoanalyse in kaart te brengen en gaven ook advies over de zinsopbouw van mijn tekst. Daar kon ik nog wel wat aan verbeteren.”

Een slimme start

“Dit traject heeft me een duwtje in de rug gegeven om mijn droom na te streven. Met Start Slim ben ik weer een stap verder. Ik was al eens eerder naar een training over ondernemen geweest. Daar gaven ze dezelfde informatie. Bij Avans is het grote voordeel dat er studenten bij betrokken zijn. Je krijgt extra hulp en de frisse blik van een student brengt je weer op nieuwe ideeën. Uiteindelijk moet je het zelf doen en je eigen plan schrijven. Startend ondernemen is best zwaar. Het is altijd een zoektocht wat bij je past, wat je wilt bereiken en waar je heen wilt. Ik wil een moderne galerie starten, voor iedereen toegankelijk met abstracte kunstwerken. Ik wil zeker doorzetten en ben begonnen aan mijn reis.”

Ga ervoor

“Ik zou Start Slim zeker aanraden aan iedereen die overweegt een onderneming te starten of net gestart is. Ook al heb je al voorkennis, het is altijd goed om te netwerken en van elkaar te leren. Je krijgt presentaties van studenten en gastdocenten over onderwerpen die je als startend ondernemer nodig hebt. Denk aan financiën, boekhouden en marketing. Een ondernemer die eerder dit traject gevolgd heeft, kwam vertellen over zijn ervaring. Heel inspirerend. Ik zou zeggen: Ga ervoor.”