Het staat vast dat vrouwen zich in de techniek al lang hebben bewezen. Daarbij opgeteld dat de technische sector al enige jaren kampt met krapte op de arbeidsmarkt, toont voor Avans Hogeschool en de Stichting Meidendag de noodzaak meer meiden te interesseren voor een technische opleiding. De twee initiatiefnemers achter de Meiden Techniekdag nodigen hen om die reden uit om op 13 april aan te sluiten.

Uit cijfers van de Vereniging van Hogescholen van vorig jaar blijkt dat het aantal vrouwelijke technische studenten nog steeds ver achterblijft ten opzichte van het aantal mannelijke studenten. Het gaat om respectievelijk 4.901 en 16.444 aanmeldingen op de hogescholen in Nederland.

Om meiden te enthousiasmeren voor de techniek bestaat sinds 2010 de Meiden Techniekdag. Op donderdag 13 april nodigen Avans en de Stichting Meidendag meisjes uit om op de Avanslocatie in Tilburg de sfeer te proeven van de techniekbranche.

Kennismaking techniek

Tijdens de Meiden Techniekdag volgt eerst informatie over alle mogelijke techniekopleidingen. De rest van de dag bestaat uit verschillende activiteiten. Zo vindt het middagprogramma plaats bij de luchtmachtbasis in Eindhoven waar onder andere F16’s worden gespot tijdens een rondleiding, gevolgd door een presentatie over luchtvaarttechniek en een legersportactiviteit. De dag wordt afgesloten met een borrel en een diner bij het restaurant Lokaal Zeven in Tilburg.

Deelname

Deze dag wordt mede georganiseerd door vrouwelijke techniekstudenten van de Avanslocaties in Breda, Den Bosch en Tilburg. Tijdens de Meiden Techniekdag is er volop de mogelijkheid om de studenten te vragen over studies, studentenverenigingen en het op kamers gaan. Deelname aan de Meiden Techniekdag is geheel gratis en inclusief lunch en diner. Meer informatie over de dag is te vinden op: http://www.meidendag.nl