IDFA-prijs voor virtual realityproject docenten Communicatie & Multimedia Design

Docenten van de Avans-opleiding Communicatie & Multimedia Design hebben een prestigieuze prijs gewonnen tijdens het internationale documentairefestival IDFA. De jury beloonde hun virtual reality-experience Symbiosis, waarin je als mens in de huid kruipt van een ‘post-humaan’ organisme.

Marcel van Brakel en Mark Meeuwenoord maakten de productie vanuit designstudio Polymorf. Ze wonnen de Special Jury Award for Creative Technology in de categorie Immersive Non-Fiction. ‘Immersive’ betekent meeslepend, en dat is Symbiosis zeker. De productie speelt zich af over ongeveer 200 jaar. Klimaatverandering heeft de wereld onherkenbaar veranderd en de aarde barst van de nieuwe levensvormen: kunstmatig én biologisch. Allemaal zijn ze het resultaat van symbiose: samenleven, bijvoorbeeld in één lichaam.

Eet-ritueel

Toeschouwers/deelnemers spelen de rol van een van deze symbiotische mens-dierlijke, plant-menselijke of mens-technologische levensvormen. Hun fysieke lichaam is een ‘spier’ om hun virtuele lichaam mee te bedienen. Om dat voor elkaar te krijgen, dragen ze een eigen, uniek ontworpen ‘robotic wearable’. Elke experience eindigt met een gezamenlijk eet-ritueel, waarbij virtueel én echt voedsel wordt gedeeld. Allemaal vegetarisch, en bereid door sterrenrestaurant Karpendonkse Hoeve.

De makers willen met Symbiosis de toeschouwer laten ervaren hoe het is om je machtspositie als mens los te laten, en om los van het belang van de mens naar andere levende organismen te kijken. “Brengt dit een nieuwe spiritualiteit met zich mee?” vragen ze zich af. “En welke kansen en uitdagingen ontstaan er dan?” De jury prijst de makers omdat ze ‘ons meenemen naar alle hoeken van hun wereld en ons vragen om de rol van al onze zintuigen te ontdekken in een verhaal’.

Tate Gallery

Naast Marcel (foto hieronder rechts) en Mark (links) hebben meerdere docenten, medewerkers en studenten van onder meer CMD en St. Joost School of Art & Design bijgedragen aan dit project. Onder anderen CMD-docent Edwin Kuipers, oud-CMD-docent Thijs Eerens, CMD-medewerker Scott Haastrecht Luciano Pinna, docent bij St. Joost. Inmiddels heeft onder meer het Londense Tate Gallery al interesse getoond.

Meer informatie over Symbiosis is hier te lezen.

Foto’s: Luciano Pinna