Den Bosch Time Machine in de race voor ICT-prijs

Het Den Bosch Time Machine-project, waar studenten van de minor Emerging Technologies Playground van Avans aan meewerken, is genomineerd voor de Computable Awards in de categorie Onderwijsproject. De Computable Awards zijn een van de belangrijkste ICT-prijzen van Nederland en worden dit jaar voor de 16e keer toegekend aan bedrijven, projecten en personen die zich in het afgelopen jaar nadrukkelijk hebben onderscheiden. Vanaf 5 juli kan het publiek een stem uitbrengen.

De Den Bosch Time Machine brengt het verleden weer digitaal tot leven. Het doel is alle digitale data over de geschiedenis van de stad, haar inwoners en bezoekers met elkaar te verbinden en te koppelen aan historische kaarten en 3D-modellen. Zo ontstaat als het ware een Google Earth voor het verleden, waarin je door de historische stad kunt navigeren in ruimte en tijd. Of vergelijkbaar met een Facebook van de middeleeuwen, waarmee je persoonlijke netwerken weer inzichtelijk kunt maken.

Samenwerking

Het project wordt gecoördineerd door de gemeentelijke afdeling Erfgoed Den Bosch in samenwerking met Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis (Huygens ING), Jheronimus Academy of Data Science (JADS), Creatieve vakschool SintLucas, Avans Hogeschool en het Europese netwerk over militair erfgoed EFFORTS.

De resultaten van het project zijn voor een brede doelgroep interessant; voor wetenschappelijk onderzoek, inwoners uit de stad, jong en oud, maar ook voor scholieren die op een interactieve manier over de stad willen leren. Dat kan via gamification, een interactieve kaart waar je door de tijd kunt scrollen, virtual reality of bijvoorbeeld het bellen met een leeftijdsgenoot van vroeger. Je leert op een speelse manier van, en over de stad.

Juryoordeel

De jury van de Computable Awards 2021 vindt dat de samenwerking tussen de verschillende scholen in de regio een grote bijdrage levert aan de betrokkenheid van verschillende belanghebbenden en dat de diversiteit aan specialisaties dit project tot een succes maakt. Dit project laat uitstekend zien hoe Den Bosch er in de verschillende tijdperken uitzag. Dit maakt het goed toepasbaar voor meerdere doelgroepen.

Ook de ontwikkelmethodiek van design thinking biedt studenten de mogelijkheid om buiten de kaders van standaard projectmethodieken te denken. Studenten worden echt uitgedaagd om vanuit diverse invalshoeken naar het gewenste resultaat toe te werken. Co-creatie en out-of-the-box werkwijzen zullen de historie van Den Bosch visualiseren.

Breng je stem uit

Computable ontving in de categorie Onderwijsproject in totaal 27 voordrachten. Het project van de Den Bosch Time Machine hoort bij de laatste 5 genomineerden. De bekendmaking van de winnaar is op 5 november 2021.

Vanaf 5 juli kan het publiek een stem uitbrengen op de geselecteerde projecten via de website van Computable.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over het project op: www.denboschtimemachine.eu