Vanuit verschillende academies werken aan project in Zuid-Afrikaans township

De een volgt er zijn multidisciplinair project, de ander studeert af: 10 studenten van verschillende academies bundelen hun krachten voor een project in Zuid-Afrika. Onder leiding van projectmanager Ad Schenkels dragen ze bij aan de opzet van een shared service centre in Township Dunoon. Punt sprak met hen.

Avans projectmanager Ad Schenkels zette vanuit het Avans Ondernemerscentrum het ‘Project Dunoon’ op, waarin hij zo’n 10 studenten van de academies AVB, ASH, ASB een AB&I samen laat werken voor een township in Kaapstad, Zuid-Afrika. Samen met partners van de City of Cape Town (Kaapstad Zuid-Afrika) werkt hij en de studenten van Avans aan de ontwikkeling van een Shared Service Centre. Dat wordt een fysieke locatie in een sloppenwijk van Kaapstad: Dunoon, waar maatschappelijke diensten zoals bijvoorbeeld kinderopvang worden gehuisvest.

Stagelopen in het buitenland zag Social-Workstudent Yesse Kaïn niet zitten vanwege heimwee, vertel te tegen Punt. Toch trok Project Dunoon haar aandacht. “Ik zag de mededeling van Ad Schenkels op BlackBoard voorbijkomen en besloot hem een mailtje te sturen omdat ik interesse had in het project”, vertelt Yesse. “Ad vertelde over zijn plannen en stelde me gerust door te zeggen dat we maar voor 2 weken naar Zuid-Afrika zouden gaan.”

De vierdejaarsstudent besloot zich aan te melden voor het project en kreeg zelfs stiekem zin om het vliegtuig in te stappen naar Township Dunoon. “Maar het coronavirus gooide roet in het eten”, betreurt ze. “We doen alles online. Van gesprekken met locals en de gemeente Capetown, tot gastcolleges over criminaliteit. Dat gaat goed, maar we zouden ons nog beter kunnen inleven in de inwoners als we er daadwerkelijk heen konden.”

Yesse Kaïn

Geen valse hoop geven
“Je kunt namelijk niet op de man afvragen waar inwoners behoefte aan hebben. Zo creëer je verwachtingen bij hen, die je misschien niet direct kunt waarmaken. Ook daar zou het contact via locals gaan”, legt Yesse uit. “Toch was ik er graag naar toe gegaan om de mensen en huizen te zien en de sfeer te proeven.”

Ook student Vincent Boele, derdejaars Civiele Techniek, wilde graag naar Zuid-Afrika om te zien hoe het er in Township Dunoon aan toe gaat. “Eigenlijk ben ik wel blij dat het vanwege een negatief reisadvies niet doorgaat. De zorg is daar niet zo goed geregeld als in Nederland, dus ik wil daar het coronavirus niet oplopen.”

Hij vindt het een uitdaging om vanuit Nederland te werken voor de gemeente Capetown. Vooral het inleven in het cultuurverschil is lastig volgens Vincent. “Dat is moeilijk op afstand. Gelukkig hebben we iedere week een contactmoment via Skype met de locals die ons van informatie voorzien.”

Vincent ontwerpt samen met 5 andere studenten het shared service centre en de invulling van publieke diensten op zogenoemde court yards, open onbebouwde plekken in de wijk. “We maken een opzet voor het ontwerp. De studenten die na ons met dit project doorgaan, werken daar weer verder aan.”

Vincent Boele

Afvalprobleem
Vanwege het afvalprobleem waar Dunoon mee kampt, heeft Vincent het idee om het shared service centre gedeeltelijk te laten bestaan uit materiaal dat gemaakt is van het afval. “Zo leren de inwoners dat zij afval ook als waarde kunnen zien en het opnieuw kunnen gebruiken. Je kunt hen uitdagen om te leren ‘omdenken’. Daarnaast ben ik geïnspireerd geraakt door de bibliotheek die er een aantal jaar geleden is gebouwd. Een modern gebouw, dat goed is ontvangen door de inwoners. Dat is mijn referentiepunt.”

Naast een fysiek gebouw en maatschappelijke diensten houdt student Maarten Oostveen zich bezig met mogelijkheden om de criminaliteit in Dunoon te verminderen. Hij studeert dit jaar af aan de opleiding Integrale Veiligheidskunde. “Het is niet veilig in het township”, vertelt Maarten. “Het dichtstbijzijnde politiebureau zit 12 kilometer verderop. Daardoor kunnen zij nooit op tijd bij een incident zijnOok is het daar voor politieagenten niet veilig.”

Maarten Oostveen

Leefbare, veilige situatie creëren
Maarten wil mede door het ontwerp en ontwikkeling van diensten op de court yards, een bijdrage leveren om de veiligheid te vergroten. Ook wil hij ideeën aanleveren om de criminaliteit te verminderen door werkgelegenheid te creëren, het township van educatie voorzien en de voedselvoorziening ophogen. “Het zou een leefbare, veilige situatie moeten worden. Ik denk over een voorstel om een mobiele eenheid in het township te plaatsen, die deze veiligheid meer kan garanderen. Maar dat lukt alleen als ook de criminaliteit vermindert.”

Meerjarenplan
20 weken lang werkt een groep studenten, allemaal in verschillende fases van hun studie, aan project Dunoon. Daarna wisselt de groep. Ze streven er naar om over zo’n 4 à 5 jaar het project af te ronden.