Tunnel Challenge: ‘Er zit onverwacht veel techniek achter een tunnel’

Voor de derdejaarsstudenten Elektrotechniek en Technische Informatica stonden 12 en 13 april in het teken van de Tunnel Challenge. Nadenken over automatisering in tunnels was hierbij de uitdaging. ‘’Er komt veel meer bij kijken dan je denkt.’’

Onder andere derdejaarsstudent Technische Informatica Youri Leenman en zijn groepsgenoten Mitchell Broers en Paul van Berloo werkten aan de automatisering van tunnelsystemen, zoals slagbomen, lichten, stoplichten en blussystemen. Want die moeten in het geval van een calamiteit goed te bedienen zijn. ‘’Dat zijn een hoop systemen om rekening mee te houden. Daar had ik tot dit project nooit bij stilgestaan’’, zegt een enthousiaste Youri.

Logische manier techniek toepassen

De Tunnel Challenge startte 4 jaar geleden en is bedoeld om studenten kennis te laten maken met de automatiseringstechniek in tunnels en hoe ze die op een logische manier kunnen toepassen. Deze week werkten 50 studenten van beide opleidingen fysiek aan een tweedaagse opdracht. Volgens docent Peter van den Berg is "De techniek in tunnels is zeker niet saai. Er is veel via geautomatiseerde systemen geregeld. Voor deze opdracht laten we studenten met een technisch oog naar tunnels kijken.”

Lees het hele artikel via Punt.