Avansstudenten ontwikkelen escaperoom voor Ontdekstation013

Eerstejaarsstudenten van de opleiding Technische Bedrijfskunde van Avans Hogeschool in Tilburg gaan Ontdekstation013 helpen bij de ontwikkeling van een escaperoom voor jongeren tussen de 13 en 16 jaar. De studenten zullen onderdelen van puzzels in een escaperoom ontwerpen en daarna als een prototype ontwikkelen en produceren. Het project start in september.

De nieuw te ontwikkelen escaperoom moet jongeren zowel in hun vrije tijd als in schoolverband naar Ontdekstation013 trekken. De escaperoom moet spannend en leuk zijn om te doen, maar ook een educatief karakter hebben. Zodat bezoekers zonder dat ze het door hebben, bezig zijn met wetenschap en techniek.

Samenwerking tussen onderwijs en technische sector in de regio

Maartje Mutsaers, directeur van Ontdekstation013 is blij met de nieuwe samenwerking met de opleiding Technische Bedrijfskunde van Avans: “We werken al veel samen met scholen in en rond Tilburg. We hopen dat deze samenwerking leidt tot kruisbestuiving tussen onderwijstypen. Hbo-studenten die puzzels en onderdelen ontwerpen voor jongeren uit het voortgezet onderwijs, en wellicht in de toekomst mbo-studenten die de plannen omzetten in een echte escaperoom in de oude fabriekshal in de Spoorzone!”

Aan de slag voor een echte opdrachtgever

Voor eerstejaarsstudenten Technische Bedrijfskunde is het een mooie start van hun opleiding. Ze gaan meteen aan de slag voor een echte opdrachtgever in het project Productontwerp en Productrealisatie. Ze leren samenwerken en moeten een oplossing omzetten in een concreet product. In oktober zijn de eerste ontwerpen klaar en in januari moeten de eerste prototypes er zijn.

Projectcoördinator Rens van Loo van Avans: “Ik ben heel blij met een enthousiaste opdrachtgever als Ontdekstation013. Het ontwerpen van escaperoompuzzels is een prachtige opdracht voor onze studenten. In het Ontdekstation013 herkennen wij daarnaast een sterke partner die net als wij gelooft in het verbinden van onderwijs en het bedrijfsleven. Een mooi voorbeeld van de versterking van de technische sector in de regio Tilburg!"

Lees meer over de opleiding Technische Bedrijfskunde in Tilburg.