De leer- en ontwikkelfabriek waarin onderwijs en bedrijfsleven samenwerken

Avans Hogeschool is de eerste in Nederland die de Cyber Physical Factory (CPF) eind januari 2021 heeft neergezet als oefencampus. Er is nu al veel belangstelling van andere hogescholen en van mkb-bedrijven. De assemblagelijn van Festo bestaat uit een lesopstelling en didactisch materiaal, waarmee de techniekstudenten van nu straks goed aansluiten op de beroepen van de toekomst.

Marcel Henneman en Marcel Pleijsier werken allebei bij Festo Didactic, de opleidingstak van Festo. De een als engineer en de ander als manager in de sales. Festo is een grote speler in industriële automatisering en besturingstechniek en is gevestigd in 68 landen. “Festo is al meer dan 50 jaar actief in de wereld van industriële automatisering”, zegt Pleijsier. “Dat begon met pneumatische aandrijvingen. En al die tijd ondersteunen we het onderwijs.” Festo is de leverancier van de Cyber Physical Factory die eind januari 2021 bij Gate2 is neergezet. En mede-investeerder in deze oefencampus.

Bijdrage van Festo

“Mijn rol is het bezoeken van onderwijsinstellingen”, zegt Henneman. “Daarbij bespreek ik producten als een oefencampus en materialen met docenten. Voor Avans ben ik het eerste aanspreekpunt voor vragen over de CPF.” Zijn collega Pleijsier verzorgt training en consulting aan het bedrijfsleven over Festo-technologieën. Het bedrijf investeert de laatste jaren veel in de training van de generatie aankomende engineers, techniekstudenten dus. “Met het leveren van lesmaterialen en zelfs examens, maken we het gemakkelijk om zo’n campus als lesopstelling in het onderwijs te integreren.”

Onlangs zijn studenten met de CPF aan de slag gegaan.  Henneman: “De lijn heeft ook een heating-station en 2 verrijdbare robotopstellingen met 2 standalone werkplekken, uitermate geschikt voor korte productieruns. En daar draait het om in Industry 4.0, ook wel Smart Industry genoemd. Korte runs, steeds nieuwe modellen en cliënten die zelf ontwerpen aanleveren. En weinig voorraad.”

Ontwikkelingen industrie doorvertalen naar onderwijs

Waarom is het voor Festo belangrijk om hierin te investeren? Pleijsier: “Het is voor ons belangrijk dat het onderwijs mee-innoveert met het bedrijfsleven. Wij zorgen ervoor dat de ontwikkelingen in de industrie zich doorvertalen naar het onderwijs, zodat engineers opgeleid worden die met de nieuwste tools kunnen werken.” Hij voegt toe dat het leuke voor Avans is, dat studenten met apparatuur werken die qua kennis en kunde voorloopt op wat er bij sommige bedrijven staat. Bedrijven zitten te springen om dit soort studenten.

Even een nieuwe sensor testen

De CPF is ontwikkeld door Festo Didactic, samen met merken als Siemens, Pilz en Turck.enkele grote merken. Henneman: “De CPF is een leer- en ontwikkelfabriek. We ontwikkelen er ook lespakketten bij. Een pakket over RFID, over IO-Link, Internet of Things en noem het maar op. Allemaal lesprogramma’s om de studenten de techniek van de toekomst te leren. Als je de techniek beheerst, kun je gaan ontwikkelen. Nadenken hoe het nog slimmer of sneller zou kunnen. Hoe maak je een prototype 2 keer zo zuinig, qua energie- en luchtverbruik.” Zo ontstaan mooie afstudeeropdrachten. Bij een echte fabriek zou je een productielijn stil moeten leggen om een sensor te testen en dat leidt tot weerstand. Aan deze lijn kun je gewoon sleutelen zonder dat er iemand moppert.

Samenwerken in de leer- en ontwikkelfabriek

“Het aantal stageplekken in de techniek zien we teruglopen”, zegt Pleijsier. “Zeker bij mbo-studenten. En daar kunnen we juist op inspelen met de CPF, een omgeving waarbij onderwijs en bedrijfsleven samenwerken en waarbij studenten hun stage- of afstudeeropdrachten kunnen doen. En er valt ook een parallel te trekken naar het onderzoek van Avans dat binnen de lectoraten georganiseerd is. Zoals het onderzoek naar robotisering.”

Trots

Inmiddels zijn er al succesvolle trainingen gegeven op het demomodel dat nu al in Rijen staat. De collega’s van Festo Didactic zijn het eens: ‘We zijn supertrots dat de CPF binnenkort bij Avans gaat draaien!”

De co-creatie tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid wordt ook wel triple helix genoemd. Naast partners als Midpoint Brabant, regionale overheid, Rabobank, FUJI, SBHO en ROC’s, zijn leveranciers als Festo BV ook mede-investeerder. Het project is een logisch vervolg op de minoren Smart Industry en Internet of Things die docent en mede-initiatiefnemer Olaf Crutzen geeft en sluit bovendien aan op de onderzoeksgebieden van lector Daniël Telgen van Expertisecentrum Technische Innovatie. Houd BijAvans in de gaten, daar blijf je up-to-date over de weg naar co-creatie.