Les op externe locaties: ‘Ik ben blij om weer eens fysiek les te hebben’

Les in Breepark in Breda of in sporthal De Maaspoort in Den Bosch. Avans wijkt uit naar externe locaties om daar lessen te laten plaatsvinden. Punt nam er een kijkje en checkt wat studenten en docenten ervan vinden.

(Lees het volledige artikel op Punt)

Op de begane grond klinkt het gedribbel van de spelers van Heroes Basketbal, op de eerste verdieping kraken de hersenen van een aantal eerstejaarsstudenten Ondernemerschap en Retailmanagement (ORM). Eva van Tooren, Guusje van de Hoogen en Gaby Schellekens zijn in de Maaspoort vragen aan het opstellen voor klantinterviews. “Eerlijk gezegd zijn we op Avans productiever dan hier”, merkt Eva op. “In de noodgebouwen zitten we alleen met ons projectgroepje in een ruimte. Hier zitten we met drie groepen bij elkaar.”

In een ruimte, die qua grootte net zo goed in een Avansgebouw had kunnen zijn, krijgen de ORM-studenten les. “Het voelt een beetje gek dat we naar een externe locatie moeten. Op school hebben we toch ook genoeg van zulke ruimtes?”, vragen zij zich af.

Avans heeft wél zulke ruimtes

“Het klopt dat Avans over zulke ruimtes beschikt”, laat directeur huisvesting Arnaud Opdam weten. “Maar niet genoeg. Om toch lessen te verzorgen voor grotere groepen, in coronatijd is dat al bij een aantal van tien personen of meer, wijkt de hogeschool uit naar ruimtes buiten Avans.”

“Jullie zien mij nu ook voor het eerst live, welkom”, begroet docent Social Work Hans Pekaar zijn studenten in een lokaal in Breepark. Vorige week kreeg hij te horen dat hij les mocht geven op deze externe locatie. “Ik had geen idee wat ik ervan kon verwachten, dus besloot ik gisteren al even te gaan kijken.” Pekaar is blij verrast, hij vindt de ruimtes waar Avans gebruik van maakt top. “Er zijn grote ruimtes met beamers en mogelijkheden om op afstand in groepen te werken.”

Lees het volledige artikel op Punt of lees meer over hoe Avans omgaat met de coronamaatregelen.