Prinsjesdag door de ogen van Avansstudent Kevin

Kevin Arkesteijn is voorzitter van studievereniging SV Collegium en bestuurslid bij JOVD (Jongerenorganisatie Vrijheid Democratie) Den Bosch. Prinsjesdag heeft een bijzonder plekje in zijn hart. Wat trekt de vierdejaars Bestuurskunde en Overheidsmanagement zo aan?

Lees het hele artikel op Punt

“Met een schuin oog houd ik de liveblog van NOS in de gaten en als ik tijd heb ook de livestream”, vertelt Kevin vanaf zijn stageadres. “Financiële en sociale thema’s volg ik altijd met veel interesse, net als de Troonrede. Die weet Koning Willem-Alexander vaak mooi te brengen.”

Prinsjesdagdebat

Normaal organiseert Avans op deze dag ook het Prinsjesdagdebat tussen docenten en studenten Bestuurskunde. Zij debatteren dan over maatschappelijk relevante thema’s. Door corona gaat dat helaas niet door. “En dat is jammer, want het is een van de leukste evenementen van het jaar”, vertelt Kevin enthousiast. “Het gaat er soms heftig aan toe. Docenten hebben vaak het idee dat ze ons onder de tafel kunnen praten, maar we kunnen ze goed weerwoord bieden.”

Jezelf ontwikkelen

Kevin kreeg in zijn opvoeding al lessen in politiek. “Ik ben opgevoed met het idee dat het individu erg belangrijk is. ‘Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht’, zei mijn vader altijd. Dat betekent niet dat het collectief er niet toe doet, maar wel dat je eerst jezelf moet ontwikkelen voordat je anderen kan helpen. Dat kan bij JOVD en dat vind ik erg fijn.”

Verdiepen in politieke vraagstukken

Kevin beveelt het iedere student aan zich eens te verdiepen in Prinsjesdag en politieke vraagstukken. Ook als dat als een ver-van-mijn-bedshow voelt. “Voor studenten op het hbo en wo is de laatste jaren veel veranderd in het leenstelsel. Daar zitten politieke keuzes achter. Het is interessant om daar meer over te leren.” Dat betekent volgens hem niet dat je gelijk lid moet worden van een politieke partij. “Je kunt het nooit 100 procent eens zijn met de standpunten van een partij, maar kijken wat er allemaal gebeurt is goed voor je ontwikkeling.”