Diploma-uitreiking 2020: drive thru’s, drive to’s en meer

Geen atrium vol met studiegenoten, docenten en familie vanwege de maatregelen tegen het coronavirus. Maar wel na 2 of 4 jaar, of langer, hard werken op een bijzondere manier je hbo-diploma in ontvangst nemen. Alle Avansacademies zorgen er deze week op hun eigen manier voor dat afstudeerders de aandacht krijgen die ze verdienen.

Drive thru

Zowel in evenementenlocatie Breepark in Breda als in de Maaspoort Hallen in Den Bosch wordt deze week een ‘drive thru’ opgetuigd. Studenten komen met hun familie in de auto naar de diplomering. Aan het begin van de ‘diplomastraat’ ontvangen ze een borrelpakket, vervolgens krijgen ze live entertainment voorgeschoteld en uiteindelijk stappen ze de auto uit om hun diploma in ontvangst te nemen en persoonlijk toegesproken te worden door hun docenten.

Thuisbezorgd

Ook zijn er academies die juist de docenten op pad sturen. Zij gaan bij de afstudeerders langs en zorgen gewapend met confettikanonnen, borrelboxen en meer voor een bijzonder moment aan de voordeur.

Online en op locatie

Enkele academies kiezen toch voor een uitreiking op locatie in kleine groepen, bijvoorbeeld in de Grote Kerk in Breda, in congrescentrum 1931 en op het Provinciehuis in Den Bosch en in de St. Jan in Roosendaal. En er zijn online ceremonies, bijvoorbeeld voor internationale studenten.

Een aantal diploma-uitreikingen vindt plaats na de zomervakantie.