Oud-student Business Innovation ontwikkelt slimme toetsenborden

Na zijn studie Advanced Business Creation (nu Business Innovation) zette Bob van der Meulen een bedrijf op. Samen met studiegenoot Kayle Knops van de TU/e is hij eigenaar van Intense Keyboards. De start-up ontwikkelt slimme toetsenborden. Deze toetsenborden kunnen onder andere burn-outs opsporen.

TU/e Contest Grand Finale 2019 met winnaar ASML Makers Award, met rechts Bob.

Na zijn studie Advanced Business Creation (nu Business Innovation) begon Bob van der Meulen een bedrijf. Samen met studiegenoot Kayle Knops begon hij tijdens zijn vervolgstudie aan TU Eindhoven met Intense Keyboards. De start-up ontwikkelt slimme toetsenborden.

Bob legt uit dat zijn bedrijf toetsaanslagen analyseert om cybersecurity te verbeteren en burn-outs te voorkomen. Het oorspronkelijke idee was het ontwerpen van een drukgevoelig toetsenbord voor de gamemarkt. Maar docenten gaven aan dat je met slimme toetsenborden veel meer kan.

Typegedrag

Na het typen van 40 tot 50 karakters staat het typegedrag vast. Bob: “Dit is een waterdichte authenticatie. Vingerafdrukken kun je namaken en irisscans kun je voor de gek houden. Maar iemands gedrag kopiëren is praktisch onmogelijk.” Hij vond het verbazingwekkend om te ervaren dat mensen op een andere manier op het toetsenbord typen als ze gestrest, vermoeid, blij of boos zijn.

Philips Innovation Award

In 2019 won het bedrijf al de ASML Makers Award tijdens de TU/e Contest. Deze wedstrijd daagt studenten uit om out-of-the-box innovatieve oplossingen te bedenken en ze te vertalen naar producten met een goed businessplan. Dit jaar was het bedrijf van de 2 studiegenoten genomineerd voor voor de Philips Innovation Awards. Uit meer dan 150 aanmeldingen schopten zij het samen met 4 andere ideeën tot de finale. De Award hebben ze helaas niet gewonnen. Bob: “Maar de nominatie bevestigt voor ons dat we op de goede weg zijn.”

Lees het hele artikel op Punt.