Studiekiezers positief over online Open avonden

De Open avond kon niet doorgaan vanwege de coronamaatregelen. Om studiekiezers en hun ouders toch tegemoet te komen, ontstond het idee van een online Open avond. Geen gemakkelijke opgave, maar het is gelukt.

Op 31 maart en 1 en 2 april vonden de eerste online voorlichtingssessies plaats: maar liefst 129 sessies voor voltijd en duale opleidingen.

Via Teams vertelden docenten en studenten over hun opleidingen en hoe het is om bij Avans te studeren. Studiekiezers konden vragen stellen via de chat. Voor docenten en studenten was het begin soms onwennig, maar in veel sessies lukte de interactie steeds beter. Het viel veel docenten op dat studiekiezers via de chat meer vragen stelden dan bij een gewone Open avond.

Studiekiezers positief

Online is anders natuurlijk. Toch waren er veel studiekiezers die zich aanmeldden (2151) en velen lieten weten de avond positief te hebben ervaren. Een paar van hun opmerkingen:
• "Weinig stappen waren nodig om te verbinden, een account was niet nodig."
• "Het werkte erg intuïtief, het was overzichtelijk en alles verliep erg soepel."
• "De verbinding was goed, terwijl er toch veel deelnemers waren. Fijn om docenten en student live te zien en te horen. Dat is toch prettiger dan een video of PowerPoint te zien."
• "Ik vond het fijn dat je én kon luisteren én tegelijkertijd vragen kon stellen, terwijl de presentatie verder ging."
• "Hartstikke handig! De docent was goed te verstaan. Handig dat je via de chat vragen kon stellen. Het is alleen jammer dat je nu niet de sfeer op de school kunt proeven, maar dat is niet anders. Het heeft mij zeker geholpen en een beeld gegeven over de opleiding bij Avans."
• "Tijdens de presentatie was 1 docent aan het woord en waren andere docenten beschikbaar om vragen in de chat te beantwoorden. Ook vond ik het prettig om door de slides te kunnen scrollen tijdens de presentatie. Als je terug wilt om iets nog een keer of langer te bekijken, kan dat."

Ervaring van docent

Joost Frencken van de opleiding Bestuurskunde is een van de vele docenten die samen met een student een online presentatie gaf. Ook hij is tevreden.

"Het ging voor mijn gevoel heel erg goed. De studiekiezers die na de sessie hun mening gaven via de chat waren positief. Op de Open dagen en avonden op locatie hoor ik steeds van studiekiezers en hun ouders: "Jullie Open dagen zijn zo goed geregeld." Dat is de indruk die we ook bij online voorlichting willen geven. Ik denk dat we daarin zijn geslaagd. Natuurlijk kunnen ze online geen sfeer proeven in het gebouw of uitgebreid spreken met promostudenten om een goed beeld van de studie te krijgen. Maar ik denk dat online voorlichting een mooie aanvulling kan zijn op de fysieke Open dag en Open avond."

"Natuurlijk is het online anders, want je staat niet voor de zaal. Ik verzorgde samen met een student de presentatie, terwijl een andere docent de vragen in de chat beantwoordde. Dat was handig. Wanneer de student aan het woord was, had ik even tijd om de chat te lezen en er een leuke vraag uit te halen om met iedereen te bespreken. Technisch gezien ging alles prima. Het was even afwachten hoe de studiekiezers ermee omgaan. Praten ze erdoorheen? Dat viel allemaal mee, ik hoefde niemand te overrulen."

De online presentaties zijn opgenomen en terug te kijken via Mymedia.avans.nl.

Meer online voorlichtingen

Op 7 en 9 april vonden de online voorlichtingen voor de deeltijdopleidingen plaats. Avans gaat verder met studievoorlichting via Teams. De beide Ad-academies geven op 21 en 22 april online studievoorlichting en op 13 mei zijn de internationale opleidingen aan de beurt