Studenten en bedrijven online aan de slag met coronavraagstukken tijdens de MAX-week

Tijdens de MAX-week werkten studenten van de opleidingen Bedrijfskunde, Finance & Control, Human Resource Management en Accountancy in Breda aan het ontwikkelen van businessmodellen voor bedrijven en organisaties die de gevolgen ervaren van de coronacrisis. Binnen enkele dagen hadden docenten van de opleidingen het evenement dat normaal fysiek plaatsvindt omgezet in een online event waarin zo’n 300 studenten samenwerkten in multidisciplinaire teams voor in totaal 12 organisaties.

Sinds 30 maart zagen de studenten elkaar dagelijks. Ze werkten samen, gingen in overleg, waren druk aan de studie of dronken samen een kopje koffie. En dat in tijden van de coronacrisis. Dit lijkt haast een normale situatie in een schoolgebouw van Avans. Maar niets is minder waar, alles gebeurt van achter het beeldscherm, via online tools als videobellen, een digitaal logboek, een chat- en Avans-YouTube-kanaal en videohandleidingen.

Op maandagochtend zaten de studenten klaar in Teams voor het intakegesprek met de opdrachtgever. “Wij stonden allemaal op mute”, vertelt tweedejaarsstudent Bedrijfskunde Vivianne Kroes. “De microfoon moest uit, anders gaan we met 30 studenten tegelijkertijd vragen stellen. We moesten luisteren naar de opdracht en konden vragen stellen via de chat. Als we onze vragen wat wilden toelichten, dan mochten we wel even ons geluid aanzetten.”

Challenges

Vivianne werkte met HRM-student Liza Tjoa en Bedrijfskundestudent Milan Bogaard aan een opdracht voor Nieuwe Nobelaer, hét cultuurcentrum van Etten-Leur. “Ook in deze coronatijd wil de organisatie in contact blijven met hun doelgroepen”, aldus Liza. “We bedachten verschillende challenges voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar. Zoals het vastleggen van hun creatieve talent op film wat ze vervolgens kunnen insturen. De winnaar komt in het voorprogramma van een grote show in het cultuurcentrum. Dit was een van de ideeën die we pitchten aan Hilda Vliegenthart, directeur/bestuurder van Nieuwe Nobelaer. Zij was erg enthousiast, maar gaf ook de nodige feedback.”

Hilda Vliegenthart: “Als cultuurcentrum moeten ook wij sluiten in deze tijd van de coronacrisis. We hadden al gauw in de gaten dat we snel naar buiten moesten met wat we nog wél konden bieden. En toen kwam de mail van Avans Hogeschool met het aanbod dat een kleine 30 studenten voor ons aan de slag konden. Dat hebben we met open armen ontvangen omdat studenten out-of-the-box kunnen denken en minder in de gebaande paden lopen. Hoewel wij vooruitstrevend zijn, kan het altijd nog beter. En dat blijkt. De studenten kwamen met fantastische ideeën, zoals een talentchallenge voor kinderen”.

Vivianne, Liza en Milan zijn niet als enigen aan de slag gegaan voor een bedrijf. Er waren nog een kleine 300 studenten aan het werk. Bijvoorbeeld Bedrijfskundestudent Annerissa Vogt, die samen met haar groepje aan een opdracht werkte voor voetbalclub NAC Breda.

Activiteiten die stilliggen

Annerissa: “Seizoenkaartbezitters van deze voetbalclub kunnen meerdere wedstrijden niet zien nu de competitie stilligt. Hoe kan NAC hen op een leuke en creatieve manier compenseren? We begonnen met een online aftrap van commercieel manager Sander Mijnhijmer. We konden vragen stellen en pitchen. In mijn groepje waren we het snel eens over de methode, de aanpak en ons voorstel. Wat ik mooi vind is dat er geen sprake was van competitie tussen de verschillende groepjes. We hebben ons gewoon allemaal ingezet om de opdrachtgever zo goed mogelijk te helpen met ideeën.”

Sander Mijnhijmer van NAC: “De huidige situatie werpt ook bij ons uiteraard de nodige vraagstukken op. Toen ons werd gevraagd om deel te nemen aan de MAX-week hebben we dan ook niet getwijfeld. De leuke en enthousiaste gesprekken en pitches van de studenten geven ons weer input die we kunnen gebruiken.”

Topdrukte

Er zijn ook bedrijven en instellingen die het juist erg druk hebben. Gemeente Breda krijgt nu veel aanvragen voor financiële noodhulp. Groepen studenten werkten daarom ideeën uit die kunnen helpen bij de verwerking ervan. Zoals Finance & Control-studente Melissa van Veelen en 2 medestudenten. Melissa: “Ons idee gaat over de inzet van extra mankracht en een systeem om er de meest urgente aanvragen sneller uit te filteren. Over de facetten waarmee we rekening moesten houden kregen we van docenten en de gemeente instructies, allemaal digitaal. Ook hadden we veel online overleg. We moesten creatief denken en improviseren, maar het ging goed. Hopelijk is de gemeente positief over ons idee”.

Volgens René Wiersma, controller bij de gemeente, pakten alle studenten het digitale werken goed en flexibel op. “Het was een ingewikkelde opdracht, waarbij ze rekening moesten houden met de regelingen die er op landelijk, provinciaal en gemeentelijk niveau zijn. Het werken op afstand ging echt boven verwachting goed.”