Paul Rüpp: “Iedere student heeft recht op zo min mogelijk studievertraging”

Er wordt vanuit huis keihard gewerkt om het onderwijs te laten doorgaan. “Het nieuwe normaal”, aldus voorzitter van het College van Bestuur van Avans Hogeschool, Paul Rüpp, vanuit een leeg gebouw aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch, want tot de zomervakantie vindt er geen onderwijs op locatie plaats én wordt er online getoetst.

Geen online proctoring

“Iedere student heeft het recht om zo min mogelijk studievertraging op te lopen en zijn opleiding of jaar af te ronden met toetsen. Maar dat toetsen is een probleem. Het mag op dit moment niet op locatie, maar ook met anderhalve meter afstand tussen tafels kunnen we niet iedereen in de gebouwen kwijt. Daarom gaan we online toetsen afnemen, maar niet via online proctoring*. Dat past niet bij Avans en dat willen we ook niet. Het tast de privacy te veel aan, technisch zitten er haken en ogen aan en bij Avans gaan we op een andere manier met elkaar om, namelijk op basis van vertrouwen. Daarom kiezen we voor open boek tentamens, het schrijven van essays en andere toetsvormen. Dat is een grote uitdaging, maar ik heb er vertrouwen in dat we dat aankunnen.”

Jan Peters

In de video heeft Paul Rüpp ook aandacht voor de persoonlijke gevolgen van de coronacrisis voor iedereen die bij Avans betrokken is. “Er zijn studenten positief getest, medewerkers zijn opgenomen in het ziekenhuis en hebben zelfs op de IC gelegen. En natuurlijk is er het heel trieste geval van onze docent Jan Peters die vorige week op veel te jonge leeftijd overleed als gevolg van corona. Dan ervaar je pas de impact van wat er op dit moment in de wereld, in Nederland, maar ook bij Avans Hogeschool aan de hand is.”

“Maar 1 ding weten we zeker. Onze deuren gaan ook weer een keer open. Er komt weer een  moment dat we elkaar allemaal kunnen ontmoeten. Tot die tijd: blijf gezond, houd afstand, steun elkaar en heb aandacht voor elkaar.”

*Online proctoring is op afstand surveilleren, bijvoorbeeld met gebruik van webcams