Pabostudenten geven online les

Nu de basisscholen tot en met de meivakantie hun deuren gesloten moeten houden, geven stagiairs van de Pabo hun lessen digitaal. We vroegen 2 vierdejaars hoe hen dat bevalt.

Lees het complete verhaal op Punt.

Op basisschool St. Joseph in Breda zetten ze alle zeilen bij om de kinderen op afstand les te geven. Anneloes Schoneveld, vierdejaars bij de Pabo in Breda, loopt er stage. Eén van de activiteiten van Anneloes: ze neemt net als haar collega’s iedere week een vlog op met een leuke boodschap voor de kleuters.

Het is enorm wennen om een kleuterklas virtueel les te geven, merkt de student. “Een valkuil is dat we nauwelijks zicht hebben op de ontwikkeling van kinderen, zowel op sociaal vlak als cognitief. We kunnen dat nu niet goed bijhouden. En het is het lastig om te weten hoe leerlingen zich op dit moment voelen.”

Interactie

Om meer zicht te krijgen op die ontwikkeling van kinderen, wordt er veel gevideobeld. “Om de beurt vertellen de kinderen hoe het gaat. Het is heel fijn dat er zo toch nog interactie is.”

Speciaal onderwijs

Lars de Jongh geeft les op De Fakkel in Roosendaal, een school voor kinderen met psychiatrische of gedragsproblematiek. Volgens Lars gaat op afstand lesgeven redelijk. “Samen met mijn stagebegeleider maak ik instructiefilmpjes voor de leerlingen. Die zetten we dan op Google Classroom. Kinderen zonder laptop krijgen er eentje te leen van school.”

Onderwijs is interactie, dus vindt Lars het moeilijk dat hij de kinderen nu niet kan zien. “Leerlingen in het speciaal onderwijs zijn erg afhankelijk van leerkrachten. En ik merk ook dat ze het contact met klasgenootjes missen. Ze hebben behoefte aan gesprekjes en samen spelen.”