Trotse studenten Minor Avans Innovative Studio presenteren eindresultaat

Avans Innovative Studio organiseerde in januari een expositie op de Hogeschoollaan in Breda. Trotse studenten presenteerden na een half jaar hard werken de concrete, tastbare uitkomsten van opdrachten van 13 organisaties.

Het centrale thema was deze keer ‘Help mijn studioot is klusser!’, vanuit de gedachte: je klust bij Avans Innovative Studio aan jezelf. Studenten werkten deze keer ook een eigen opdracht uit: de Inspiradsie. “Een grote gekleurde mobiele creativiteits-stimulator”, aldus een van de studenten.

Talks

Naast de expositie werd voor het eerst een mini-symposium georganiseerd. Het aanwezige publiek kreeg 3inspirerende ‘Talks’ van 15 minuten van opdrachtgevers Cubiceyes, T-Mobile en Fujifilm. Avans Innovative Studio Coach Esther Fijneman: “Het is mooi om te zien hoe vanuit de perspectieven van verschillende organisaties vorm wordt gegeven aan innovatie: waar lopen ze tegenaan?”.

Nieuwe ideeën

De opdrachtgevers zijn enthousiast. Marleen Nuijten is adviseur bij New Nodes, organisatieadviesbureau op het gebied van technologische innovaties en in opdracht van T-Mobile betrokken: “Het laagdrempelige contact was prettig. Een snelle terugkoppeling met materialen van de studenten. En ik vond het knap dat studenten met vier ideeën zijn gekomen. We hebben het plan om één idee verder uit te werken”.
“Ik ben verbaasd hoe in korte tijd nieuwe ideeën ontstaan”, vertelt innovatiemanager bij Fujifilm Michiel de Hair. “In de loop van de jaren zijn de oplossingen en ideeën voor vraagstukken vanuit studenten steeds maatschappelijker gericht, vanuit hun gedrevenheid en interesse”.

Werkveld

De studenten vinden het ook een echte voorbereiding op het werkveld. “Je leert om met opdrachtgevers om te gaan: je leert ze kennen, gaat met hun vraagstuk aan de slag en krijgt steeds feedback. Twee weken keihard werken”, licht April van den Berg, 21 jaar, student Beeldende Kunst aan de AKV|St. Joost toe. “Het is gezellig, creatief, en een georganiseerde chaos, vervolgt student Chemische Technologie Fleur Koen. “Je werkt niet alleen aan je opdracht, maar ook aan jezelf.”

Aan het einde van de middag was iedereen van harte welkom voor een drankje tussen de prototypes en concepten voor Ericsson, Fujifilm, Amarant en nog vele anderen.

Over Avans Innovative Studio

Ieder half jaar werken studenten in zogenaamde studio’s van twee weken aan een concrete, tastbare oplossing van een vraagstuk van organisaties. Dit gebeurt in kleine groepen studenten van verschillende opleidingen en hogescholen, samen met coaches en experts. Iedere laatste dag van een studio presenteren de studenten hun oplossing aan de opdrachtgever. En na ieder half jaar organiseren de studenten een eindexpositie. Zij richten daarvoor zelf de ruimte in, werken het programma uit en bedenken een centraal thema en communicatieconcept.

Mail naar Avans Innovative Studio voor meer informatie of het maken van een afspraak.