Een blik naar 2050

Staat Venetië volledig onder water in 2050? Is Aleppo weer een levendige stad waar vrouwen het politieke klimaat beheersen? Wordt in Tokio het straatbeeld volledig door AR beheerst? Mag je in voormalig crime city Bogotá de straat nog wel op zonder chip?

Gedurende 8 weken bogen ruim 130 tweedejaars studenten van de opleiding Communicatie en Multimedia Design in Breda zich over toekomstscenario’s voor bovenstaande steden. Een project waar ons expertisecentrum, en met name het lectoraat Gebouwde Omgeving, nauw bij betrokken was.

Toekomstscenario's in een game

Na 2 weken voorbereidende lessen verdiepten de studenten zich in een 3 dagen durende Hackathon in zowel de historie als de toekomstscenario’s voor deze steden. Input voor hun onderzoek kwam uit deskresearch, en uit gastcolleges van ETI en Urban City Simulation. Vervolgens stonden de studenten voor de uitdagende opdracht al deze informatie te verwerken tot een game die zich afspeelt in het jaar 2050 in Tokio, Bogota, Venetië of Aleppo. Hoe zou het dagelijks leven in die stad eruit kunnen zien en met welke dilemma’s krijgt een bewoner in 2050 te maken?

Halverwege de module presenteerden de 23 groepen hun eerste concepten aan lectoren en onderzoekers van ETI, om vervolgens op basis van feedback hun concept te versterken.

Op donderdag 9 januari  vond de eindexpositie plaats, waarbij 23 games gepresenteerd werden. Een selectie van deze games wordt later dit jaar geëxposeerd bij het Urban Living Lab. Nieuwsgierig? Neem hier vast een kijkje om de trailers te bekijken.