Avansdocent Anouk wint Heel Holland Bakt

Na maanden zwijgen is het eindelijk bekend: Anouk Glaudemans, docent Social Work bij Avans in Den Bosch is de winnaar van Heel Holland Bakt seizoen 2019-2020.

Opgelucht is ze de ochtend na de finale uitzending dat ze eindelijk iedereen kan vertellen wat ze allemaal meegemaakt heeft de afgelopen maanden. “Ik houd helemaal niet van zwijgen, liegen of dingen niet vertellen en vond het heel moeilijk dat dat maandenlang moest”.

Geheim

Week na week draaide ze een topsportschema, terwijl collega’s, familie en vrienden geen idee hadden. “De opnames van Heel Holland Bakt waren in augustus en september. Tot de eerste uitzending half december moest ik geheim houden dat ik had meegedaan, omdat de audities onderdeel waren van het programma.”

“Toen ik werd uitgenodigd voor de audities heb ik de directie van de Academie voor Sociale Studies ingelicht. Gelukkig heb ik een enorm fijne werkgever. Zij hebben het hele proces gevolgd en samen hebben we gekeken hoe we ervoor konden zorgen dat ik de opnames met lesgeven kon combineren én hoe we het verborgen konden houden. Want zelfs de roostermaker en de inzetcoördinator wisten het niet. Die hebben heel vaak dingen voor mij moeten verschuiven, terwijl ze niet wisten waarom. Ook heb ik mijn duurzame inzetbaarheidsuren en uren die staan voor deskundigheidsbevordering en een docentstage allemaal aan het begin van het studiejaar kunnen inzetten voor het programma.”

Testbaksels

Geen wekelijkse testbaksels dus voor de collega’s? “Mijn collega’s hebben zonder dat ze het wisten een aantal baksels uitgetest. De vegan meringue lemon taart heb ik in ons teamoverleg uitgedeeld. Niemand had door dat hij vegan was, dat heb ik pas verteld toen hij al op was. En ik heb de koffiebroodjes uit het programma 's ochtends stiekem in onze lunchruimte gezet met een anoniem kaartje erbij met ‘Geniet ervan’ erop. Alleen de directie wist dat ze van mij kwamen en een van hen heeft toen gedaan of het door hem gebakken was. Maar ik kon natuurlijk niet met kerstbomen of een oud en nieuw taart aankomen in september. Dan zou iedereen het door hebben.”

Zorgen voor elkaar

“Heel Holland Bakt gaat niet alleen om het bakken. Dat kan iedereen leren. Het gaat er ook om hoe je met stress omgaat, of je kunt improviseren en schakelen als er iets mis gaat. Ik ben een perfectionist en hartstikke competitief. Maar ik heb de grootste strijd met mezelf geleverd en niet met de andere bakkers. We hebben juist ontzettend met elkaar meegeleefd. Dat probeer ik ook mijn studenten mee te geven. Dat we lief voor elkaar moeten zijn en dat je goed voor jezelf en voor de ander moet zorgen. Ik geloof dat je in je kracht komt te staan als je in een veilige, warme omgeving bent. Dan kan iedereen excelleren. Ik ben competitief, maar nooit over de rug van een ander. Altijd op eigen kracht en daar ben ik trots op.”

Kansen

Hoe nu verder? “Ik ben bezig met het maken van een bakboek en ik ga eens in de twee weken bakken bij het tv-programma Tijd voor MAX. Verder is mijn website net online en ben ik te boeken voor een lezing, beurs, workshop of ander evenement. Ik heb nog geen vastomlijnd plan, maar ik wil de komende maanden kijken welke deuren er voor me open gaan door mijn Heel Holland Bakt avontuur. Ik wil alles proeven. De kansen die ik nu krijg, krijg ik nooit meer. Maar volgende week sta ik gewoon weer voor de klas.”